۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

کتاب برای عید، پیشنهادتان چیست؟


چند وقتی بود کتاب نمی خواندم. دلیلش را نمی دانم، سرم شلوغ بود، کار داشتم، سفر رفتم و شاید هزار تا دلیل دیگر. اما به هر حال نمی خواندم و به قول استادی بیخود نباید از این عمل ناپسند – کتاب نخواند – دفاع کنم.
چند روز پیش همراه دو تن از دوستان خبرنگار به شورای شهر رفته بودم و در راه بازگشت زیر پل کریم خان پیاده شدم. اصولاً چند کتاب فروشی آنجا وجود دارد که هوس انگیز است. نمی توانی نگاهی نیاندازی و کتابی نخری. ویترین را کتاب خریدم. چشمم به جلد کتاب «نگران نباش» مهسا محب علی افتاد.
درباره اش زیاد خوانده بودم و زیاد شنیده بودم. یک جایزه ای هم برده بود. همین بهانه ای شد تا باز کتاب خواند را شروع کنم. الان فکرکنم میانه های کتاب هستم.
یاد سال گذشته افتادم. روزهایی مثل این بود خیلی به عید نمانده بود. در روزنامه دوستان کتاب خوانی داشتم. آنچنان از کتاب هایی که می خریدند و می خواندند تعریف می کردند که دلت می رفت برای ورقزدن و خواند کتاب. خواستم کتابی را معرفی کنند برای تعطیلات عید.
هادی چاووشی پیشنهادش «کافه پیانو»، فرهاد جعفری بود. کتاب را خریدم و در طول تعطیلات عید مزه مزه اشت کردم. به نظرم خوشمزه بود. البته آن زمان جناب جعفری از احمدی نژاد دفاع نکرده بود و مواضع تند معروفش را نگرفته بود. اگرچه معتقدم کتاب زیبا و روان خوان بود - به قول هادی- و خیلی هم مهم نیست نویسنده اش از چه کسی دفاع کرده است.
بگذریم...
باز هم نزدیک عید است. باز هم تعطیلات و کمی و تنها کمی اوقات که شاید خالی باشند و برای خودم. باز به سرم هوای کتاب زد. دیروز با هادی کافه بودیم و باز پرسیدم که چه کتابی را پیشنهاد می کند. گفت: چراغ ها را من خاموش می کنم. البته پیش تر از زویا پیرزاد «عادت می کنیم» را خوانده ام و از نثرش خوشم می آید.
شاید بتوانم بیشتر کتاب بخوانم. شما چه پیشنهادی برای کتاب عید دارید؟

۳ نظر:

موسیو گلابی گفت...

من هم موافقم که کتاب «چراغ‎ها را من خاموش می‎کنم» بخونین. کتاب خوبیه و به‎نظر من بهتر از «عادت می‎کنیم» نوشته شده، هرچند اغلب کسایی که هر دو کتاب رو خوندند با من هم‎عقیده نیستن!

ضمناً شاید بد نباشه یه نگاهی هم به بخش نظرات این پست بندازین، کتاب‎های به‎دردبخور زیادی توش هست که خیلی‎ها پیشنهادش کردند و باید خونده بشن!
http://golabi.net/1388/07/10/baraye-khodam/

نصیرالدین جعفری گفت...

در چه زمینه ای باید پیشنهاد داد؟

بهنام صابر نعمتی گفت...

جناب جعفری در هر زمینه ای که باشه . البته برای اون دوران داستان رو بیشتر دوست دارم