۱۳۸۷ تیر ۲, یکشنبه

شماره ای که روی دکه نرفت !!!


شماره ای که روی دکه نرفت !!!


 


 


 


ساعت 11 شب بود که تلفن همراهم زنگ زد . خانم ,عظیمی – از همکاران قبلی ام در روزنامه تهران - امروز پشت خط بود . بعد از سلام و احوال پرسی سوالی از من پرسید که درجا میخکوب شدم . اینکه " آیا تهران امروز توقیف شده ؟ "


خبری که خیلی وقت بود منتظر شنیدنش بودم ، ولی نه به این زودی . . . باورم نشد . با خانم نسرین وزیری –خبرنگار پارلمانی – تماس گرفتم . اطلاعات وزیری هم مثل من نصفه و نیمه بود . به علی حسینی – دبیر سرویس سیاسی – زنگ زدم که اطلاعات بیشتری از ما نداشت . اما تماس حامد وفایی – خبرنگار مهر – از بقیه کامل تر بود . وفایی می گفت که خبر صحت داره و روزنامه دیگه اجازه چاپ نداره . . . خانم عظیمی بعد از چند دقیقه صحت خبر را که از کیوان کثیریان – یکی از معاونان سردبیر روزنامه تهران امروز – پرسیده بود ، زنگ زد تا آب پاکی را روی دستم ریخته باشد .


ساعت 7:30 صبح قبل از امتحان ، جلوی دکه روزنامه فروشی رفتم . تنها روزنامه های کارگزاران و ایران (ارگان دولت) خبر را کار کرده . البته نه خبری را که دیروز شنیده بودم . یعنی خبری ار توقیف روزنامه نبود و مسئولان هیات نظارت دستور لغو امتیاز روزنامه را داده بود . این یعنی هیچ امیدی به بازگشایی روزنامه نداشته باشید .


با این که 4 روز مرخصی گرفته بودم بعد از امتحان سری به روزنامه زدم . همه چیز به هم ریخته بود . بچه های یا روزنامه می خواندند و یا در سایت های مختلف پیگیر کم و کیف خبر لغو روزنامه هستند . بعضی هم از این از این که مقام و جایگاه خود را از دست داده داده اند ، ناراحت بودند . برخی هم نگران قسط های آخر ماه بودند که . . .  احمد جلالی فراهانی خم دوربین به دست از وضعیت همکاران فیلم مستند می گرفت و از لابی هایی که در گوشه و کنار روزنامه شکل می گرفت تصویر برمی داشت .


از خبر ها می شد این طور برداشت کرد که دلیل لغو امتیاز روزنامه عکس و مطالبی بود که در ویژه نامه سوم تیر روزنامه تهران امروز که روز شنبه منتشر شده بود . ویژه نامه ای که نوع مطالب و عکس های منتشر شده در آن عذر خواهی مسئولان و مدیران روزنامه را در شماره روز یکشنبه به دنبال داشت ، شماره ای که هیچگاه روی دکه نرفت . . .


عذرخواهی


روز گذشته روزنامه «تهران امروز» ويژه‌نامه هفتگي خود را به موضوع پرونده سوم تير اختصاص داد و در اين رابطه مطالب متعدد و متنوعي در قالب نقد عملكرد دولت در حوزه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي و سياسي منتشر كرد.


اين ويژه‌نامه كه از سوي جمعي از جوانان متعهد واصولگرا كه معتقد به مباني نظام و رهبري هستند تهيه مي‌شود، متاسفانه در شماره ديروز خود حاوي مطالبي خارج از فضاي اعتدال و نقد عالمانه بود. شايد اين انحراف را بتوان به شور‌ و هيجان روزنامه‌نگاري در دوره جواني منتسب كرد كه البته هيچ دليلي نمي‌تواند اين اشتباه را توجيه كند. به هرحال مسوولان روزنامه «تهران امروز» اين قصور را در درجه اول متوجه خود مي‌دانند و براي رفع هرگونه شبهه‌اي يادآوري نكات زير را ضروري مي‌دانند:


1 - بر هيچ كس پوشيده نيست كه دولت نهم با روي كار آمدن خود شعارهاي ناب و اصيل انقلاب را احيا و عدالت‌طلبي را به گفتمان اول جامعه‌ تبديل كرد. از بين بردن فاصله‌ها ميان مسوولان اجرايي و مردم و حضور بي‌واسطه ميان اقشار مختلف از جمله ثمرات اين رويكرد بوده است.


بنابراين نبايد از دايره انصاف خارج شد و آنچه نقطه قوت اين دولت تلقي مي‌شود را در لابه‌لاي انتقادات به فراموشي سپرد. چه آنكه رهبر معظم انقلاب نيز بارها اين رويكرد مردمي و عدالت‌خواهانه و تلاش خستگي‌ناپذير دولت را ستوده‌اند.


2 - نگاه روزنامه «تهران امروز» در مباحث تخصصي همواره نقد علمي و كارشناسانه – به استثناي ويژه‌نامه اخير- بوده و سعي كرده نقد علمي را سرلوحه فعاليت خود قرار دهد. در اين ميان هرگاه نوك پيكان نقد، مصالح نظام و منافع ملي را نشانه مي‌رفته، از درج و انتشار آن خودداري كرده چرا كه معتقد به نقد درون گفتماني است و نقد علمي و كارشناسانه را مساعدت مسوولان محترم اجرايي در اجراي وظيفه خطير خود ارزيابي مي‌كند.


3 - بار ديگر اعلام مي‌كنيم كه ويژه‌نامه روز گذشته از اين رويكرد علمي و معتدل تهي بوده و شوراي سردبيري روزنامه بدين وسيله و با صراحت تمام از مسوولان دولتي عذرخواهي نموده و دوام توفيقات اين عزيزان را آرزو مي‌كند.


هیچ نظری موجود نیست: