۱۳۸۷ خرداد ۱۲, یکشنبه

کریس در سرزمین عجایب


 


کریس دی برگ: برای ایران ترانه می سازم


 



کریس دی برگ ترافیک خیابان های شهر تهران را برای اینکه به او فرصت داد تا با موسیقی سنتی و کلاسیک ایران آشنا شود بسیار دوست داشتنی و لذت بخش توصیف کرد.


کریس دی برگ خواننده پاپ نام آشنای ایرلندی که به دعوت گروه آریان برای صحبت در مورد برگزاری کنسرت و فعالیت های مشترک به ایران سفر کرده ، در سه روز اول سفر خود از بناهای تاریخی و موزه های تهران دیدن کرد. او در آخرین روز سفر هم (چهارشنبه هشتم خرداد ماه سال ۸۷ شمسی) در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت امیدوار است بتواند در «آینده ای نزدیک» و «به دور از جنجال های سیاسی» کنسرت خوبی در ایران برگزار کند.


همکاری مشترک گروه آریان و کریس دی برگ با اجرای ترانه ای برای حمایت از صلح و با نام «نوری تا ابدیت» (the words I love you) از سال ها پیش آغاز شده است.


او در نشستی خبری خود با اشاره به اینکه به ایران آمده تا فقط «آواز بخواند» گفت:« هیچ هدف و انگیزه سیاسی برای سفر به ایران وجود ندارد. من از فرصتی که پیش آمده استفاده کردم تا بتوانم رویای دوران نوجوانی ام را تحقق بخشم و این کشور را ببینم.»


کریس دی برگ سپس در پاسخ به پرسش های کنجکاوانه خبرنگاران درباره نظری که به ایران بعد از دیدن آن دارد گفت:« نگرانی ترور شدن من در ایران که از برخی رسانه ها منعکس شد کاملا بی اساس بود. من به یافتن حقیقت از نگاه مطبوعات اعتقاد ندارم و فکر می کنم نگاه برخی از رسانه ها به ایران جانبدارانه و جهت دار است و اکنون که به ایران سفر کردم می بینم که گفته های آنها درباره سفرم به ایران و حتی نگرانی های خانواده ام بی مورد بوده است.»


او گفت:« ایران کشوری مردن با تمدنی کهن است. اینجا فضای امنی است و احساس خوشایندی نسبت به سفر به ایران دارم. من احساس آزادی را در ایران تجربه کردم در ایران خانوادهها با بچه ها به بیرون می آیند و بیشتر از غرب به فرزندانشان اهمیت می دهند و اولین چیزی که من در رستورانهای تهران دیدم حضور همه نوع قشری بود. در این سفر هم همان احساس سفر به لبنان را دارم و به دنبال فعالیت های انسان دوستانه به اینجا آمده ام.»


 


شب‌های به یاد ماندنی


 


او گفت :« کنسرت من در ایران یکی از شبهای به یاد ماندنی ام خواهد بود و فکر میکنم ترانهای درباره آمدنم به ایران بسازم. شب های خاطره انگیزی در نقاط مختلف دنیا داشته ام و آهنگ های مختلفی چون «شب های پاریس» و «شب های لبنان» داشته ام. می خواهم ترانه ای مشابه را در باره ایران و تهران بسازم.»


کریس دی برگ که چهلمین دهه فعالیت هنریش را پشت سر می گذارد در نشست خبری خود گفت که به موسیقی شرق علاقمند است و آن را دنبال می کرده است. به گفته او، در خانه اش آلبوم های مختلفی از موسیقی کشورهای جهان وجود دارد و موسیقی سنتی ایران را نیز شنیده و به آن علاقمند است.


او در ادامه گفت:« پیشنهاد همکاری گروه جوان و پر طرفدار آریان فرصت آشنایی با موسیقی ایرانی را از نزدیک به من داد و ترافیک سنگین تهران باعث شد فرصت خوبی در این سفر کوتاه چهار روزه داشته باشم و با موسیقی اصیل ایرانی آشنا شود. در این سفر کمتر از سی ثانیه به موسیقی پاپ گوش دادم و بیشتر با کارهای محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر آشنا شدم.»


بخشی از زمان نشست خبری کریس دی برگ هم به پرسش های متعدد خبرنگاران در مورد محدودیت های ایران برای مجوز اجرا، رقص و اجرا روی صحنه، خواندن برخی از ترانه های او از جمله «بانوی سرخ پوش» و احتمال برگزاری کنسرت اختصاص داشت.


او در پاسخ به این پرسش ها گفت:« مثل هر کشوری در ایران هم ناملایماتی وجود دارد. از سیاست بی خبر نیستم اما چیزهای خوبی که با آن مواجه شدم بسیار زیاد هستند. قطعا در برگزاری کنسرت به قوانین ایران احترام می گذاریم و سعی می کنیم که این اجرا ایجاد تنفر نکند. من این را محدودیت نمی بینم بلکه فکر می کنم نوع متفاوتی از اجرا را خواهیم داشت. اما فعلا چیزی را نمی توان با اطمینان پیش بینی کرد. اما با اطمینان می توانم بگویم من می خواهم در ایران کنسرت برگزار کنم.»


 


موافقت شفاهی


 


در بخشی دیگر از نشست خبری « محسن رجب پور» مدیر برنامه گروه موسیقی آریان هم گفت که مسئولان موسیقی کشور، «موافقت شفاهی» خود را با برگزاری این کنسرت اعلام کرده اند.


او گفت:« وقتی خبر همکاری کریس دی برگ با آریان و سفر به ایران را منتشر کردیم دوستانی بودند که آن را باور نمی کردند. اما خوشبختانه این اتفاق به حقیقت پیوست.»


رجب پور ادامه داد:« حالا هم شبهات و ناباوری هایی درباره کنسرت وجود دارد. اما تا امروز مخالفتی با این برنامه نشده و یقینا اجرای برنامه و انتخاب قطعات با مشورت وزارت ارشاد و در چارچوب قوانین ایران انجام خواهد شد. می دانیم که ایران کشوری چند صدایی است و بعضی موافق و بعضی مخالف این برنامه هستند اما با این وجود گمان می کنم که در ایران اجرای موفقی داشته باشیم.»


او که مدیرعامل شرکت ترانه شرقی هم هست در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که سفر کریس دی برگ، سفری مستقل است و بدون همکاری سازمان های دولتی صورت گرفته.


او درخصوص چگونگی شکل گیری این همکاری گفت:« حضور کریس دی برگ از ایده های 9 ساله من بود که با تلاش یک ساله گروه آریان عاقبت به واقعیت پیوست و بسیار خوشحالم که نخستین آلبوم مشترک کریس دی برگ و گروه موسیقی آریان شکل گرفته است. به همین دلیل هم از آقای دی برگ درخواست کردیم که به همراه تیم فنی خود به ایران سفر کند تا افتخار میزبانی از او را داشته باشیم.»

هیچ نظری موجود نیست: