۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

روایتی از کنسرت علیرضا عصار در تهران


درحالی که این روزها بسیاری از خواننده‌ها برج میلاد را برای برگزاری کنسرت‌های خود انتخاب می‌کنند، علیرضا عصار در روزهای ابتدایی خرداد، پس از حدود یک سال در تالار بزرگ وزارت کشور بر روی صحنه رفت.عصار که پیش از این گفته بود بدون فواد حجازی کنسرت برگزار نمی‌کند، پای حرفش ماند و بالاخره به همراه دوست و همکار قدیمی‌اش به اجرای کنسرت پرداخت.
اگرچه قرار بود کنسرت به مدت سه شب و هر شب دو اجرا برگزار شود، اما استقبال مردم و سرعت فروش بلیط‌ها دلیلی شد تا این کنسرت یک شب تمدید و چهار شب برگزار شود.
از آن‌جایی که ضعف در برنامه‌ریزی در کنسرت‌های داخل ایران به موضوعی روتین تبدیل شده است، این کنسرت هم با تاخیر شروع شد.
براساس اعلام مسوولان و چنان‌که روی بلیط‌های کنسرت  نیز نوشته شده بود، برنامه باید ساعت ۹:۳۰ شب شروع می‌شد و در همین زمان هم درهای سالن بسته می‌شدند، اما نوازنده‌ها حدود ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه شب روی صحنه آمدند، تا آنانی که سر وقت آمده بودند حدود ۴۵ دقیقه معطل شوند. تمام ۳۰۰۰ صندلی تالار بزرگ وزارت کشور پر شده بود.
بعد از ارکستر هم نوبت به فواد حجازی آهنگساز و دوست قدیمی علیرضا عصار رسید که با تشویق مردم روی صحنه بیاید. موهای جوگندمی و افزایش وزن حجازی، بعد از حدود یک سال به طور کامل  مشخص بود و نشان از افزایش سن وی  داشت.
همه منتظر عصار بودند که وی بالاخره روی صحنه آمد. با تیپ همیشگی. شلوار مشکی با پیراهنی مشکی و تقریبن بلند که دکمه بالایی‌اش باز است. این نوع لباس پوشیدن عصار که بی‌شباهت به درویش‌ها نیست، بین هوادارانش، علاقمندان زیادی دارد.
علیرضا عصار در میان تشویق شدید مردم، با قدم‌های سنگین روی صحنه آمد و بعد از احوالپرسی کوتاهی، پشت پیانو نشست و اولین قطعه که موسیقی بدون کلام بود را با همراهی ساکسیفون حجازی اجرا کرد.
پس از این قطعه بدون کلام، عصار قطعه «انسانم آرزوست» از اولین آلبومش، «کوچ عاشقانه» را اجرا کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
«این حال من بی تو» سومین قطعه‌ای بود که از آلبومی با همین نام اجرا شد. پس از اجرای این ترانه عصار خطاب به حضار گفت که نباید سکوت کنند و از ترانه بعدی به همراهی او بپردازند. چهارمین قطعه، ترانه «عشق الهی» از آلبوم عشق الهی بود. در این ترانه علیرضا عصار با گرفتن میکروفون به سمت سالن از مردم می‌خواست که در خواندن ترانه با او همراهی کنند.
عصار در این کنسرت در مقایسه با کنسرت‌های قبلی اجرای بهتری داشت. او تلاش می‌کرد با مخاطب بیشتر ارتباط برقرار کند. همین بود که در میان اجرای ترانه عشق الهی با گفتن: «صداها کم شده» باعث شد تا سوت و جیغ و فریاد مردم فضای تالار وزارت کشور را پر کند.
از نکات جالب در این کنسرت محسوس نبودن حضور نیروهای حفاظتی و امنیتی بود. البته چند نفری در سالن قدم می‌زدند و به آنانی که دوربین خود را از گیت‌های محافظتی عبور داده بودند تذکر می‌دادند، اما در مجموع نیروهای حفاظتی و امنیتی به طور گسترده حضور نداشتند.
ترانه بعدی به گفته عصار از آلبوم جدید او بود که هنوز وارد بازار نشده و منتظر مجوز است. عصار قبل از اجرای این ترانه توضیح داد: «من اساسن آدم بد قولی نیستم. من بدقول شده‌ام. ما ترانه‌ها را انتخاب می‌کنیم و برای گرفتن مجور ارایه می‌دهیم که بعضی‌ها ممکن است مورد قبول واقع نشود. همین موضوع پروسه انتشار آلبوم جدید را به تعویق می‌اندازد. این طور شده که ما بد قول شده‌ایم. حالا دوستان قول داده‌اند که نهایت همکاری را داشته باشند که به امید خدا عید فطر آلبوم جدید منتشر شود.»
حاضران  با شنیدن خبر انتشار آلبوم جدید بار دیگر شروع به تشویق کردند و عصار نیز ابراز امیدواری کرد که دوباره بد قول نشود. بعد از تمام شدن صحبت‌های عصار مخاطبین  در انتظار شنیدن آهنگ جدید بودند، اما گویا مشکلی وجود داشت. عصار بعد از چند لحظه پشت میکروفون آمد و گفت: «اگه می‌خواهید چیزی تو مایه‌های عصار دوست داریم بگید الان وقتشه تا آقای حجازی بیاد»
اینجا بود که باز تشویق و سوت‌های مردم فضای سالن را پر کرد.
گویا خبری از فواد حجازی نبود. بعد از چند دقیقه صدای جیغ و سوت از طبقه بالای (بالکن) سالن شنیده شد و معلوم شد که حجازی در بالکن دیده شده. چند لحظه بعد حجازی خودش را به سن رساند و خیلی زود ساکسیفونش را به گردن انداخت تا گروه نواختن ترانه جدید را شروع کند.
«یه نفس دور از تو بودن / واسه من ماهی  و سالی / با یه عکس و چند تا نامه / پر نمی شه جای خالیت / میون بود و نبودت جای خالی تو حساب کن / وقت اومدن تموم ثانیه ها رو جواب کن»
این چند بیت شروع اولین ترانه جدیدی بود که عصار در این کنسرت اجرا کرد. تشویق مردم بعد از تمام شدن ترانه نشان می‌داد که طرفداران عصار این ترانه را هم مانند دیگر کارهای او پسندیده‌اند.
جالب بود که بین اجرای هر کدام از ترانه‌ها، حاضران بارها اجرای ترانه‌های «خیابان خواب‌ها» و «خیال نکن عاشقی» را درخواست می‌کردند که عصار با لبخند می‌گفت که این ترانه ها را اجرا خواهد کرد.
اما بعد از اجرای اولین ترانه از آلبوم جدید، علیرضا عصار یکی از معروف‌ترین ترانه های خود را اجرا کرد. ترانه «ای کاروان از آلبوم کوچ عاشقانه». خیلی‌ها این ترانه را عامل اصلی موفقیت عصار می دانند. حاضران در سالن در این ترانه هم بارها با خواننده هم صدا شدند تا علاقه خود به این ترانه را نشان دهند.
اگرچه در نسخه اصلی ترانه «ای کاروان» چند بیت از این ترانه را محمد اصفهانی می‌خواند، اما در این کنسرت عصار تمام ترانه را به تنهایی خواند. همراهی مردم در خواندن این ترانه چنان بود که عصار در پایان اجرای این ترانه بارها از توجه و انرژی مردم تشکر کرد.
ترانه بعدی «پرسه ثانیه‌ها» نام داشت که به گفته عصار در آلبوم جدید او منتشر خواهد شد.
یکی از موضوعاتی که در جریان اجرا به چشم می‌خورد، فراموشی بعضی کلمات و قسمت‌ها در ترانه‌های جدید بود که چند باری اتفاق افتاد. هم‌چنین در اجرای یکی از ترانه ها عصار جلو تر از آهنگ خواند که ارکستر مجبور شد یک قسمت از آهنگ را دوباره بزند تا عصار با آنها همراه شود. هر کدام از این گاف‌ها هم همراه بود با نگاه عصار به حجازی و لبخند آن دو به یکدیگر.
عصار سپس ترانه «همزبون» از آلبوم «حال من بی تو» را اجرا کرد، با این تفاوت که در کنسرت‌های قبلی در هنگام اجرای این ترانه خودش گیتار می‌زد، اما این بار پشت پیانو نشست و با پیانو، همراه ارکستر این ترانه را اجرا کرد. در بین اجرای ترانه «همزبون» برخی از اعضای ارکستر از جمله بابک ریاحی‌پور نوازنده گیتار باس، فیروز ویسانلو نوازنده گیتار، شاهرخ پور میامی نوازنده گیتار الکتریک و همایون نصیری نوازنده پرکاشن به تک نوازی پرداختند.
قطعه «اشتباه بود» با ترانه‌ای از افشین مقدم که این روزها ترانه الکی او با اجرای سیاوش قمیشی طرفداران زیادی دارد، هم از جمله ترانه‌های اجرا شده در کنسرت عصار بود.
کنسرت امسال عصار یک خواننده میهمان هم داشت. کسی که عصار او را «پرهام» معرفی کرد و از او برای اجرای مشترک ترانه «ای عاشقان» دعوت کرد تا روی صحنه بیاید.
اما اوج همخوانی حاضران در سالن، هنگام اجرای ترانه «بیا تکلیف و روشن کن» بود. عصار قبل از اجرای این ترانه با گفتن: «این از اون آهنگ‌هاس که مفصل باید باهام بخونید» از حاضران خواست تا او را همراهی کنند.
این ترانه را عصار در کنسرت قبلی اجرا کرده و با استقبال هواداران روبرو شده بود. همین موضوع باعث شد تا اکثر حاضران در سالن هنگام اجرای این ترانه با قدرت با عصار همخوانی کنند، البته گویا عصار هنوز از همصدایی مردم راضی نبود و گفت: « این صدای ۳۰۰۰ نفر نیست و باید در آهنگ‌های بعدی جبران کنید.»
ترانه «یکی از ما» از آلبوم ای عاشقان هم ترانه بعدی بود که عصار در این کنسرت به اجرای آن پرداخت.
علیرضا عصار بالاخره در اواخر این کنسرت به درخواست هوادارنش پاسخ مثبت داد و ترانه «خیابان خواب‌ها» را اجرا کرد. ترانه‌ای که بسیاری معتقد بودند با توجه به برخی حوادث سال گذشته اجازه اجرا نخواهد یافت.
این ترانه با شعری از خلیل جوادی یکی از سیاسی – اجتماعی‌ترین ترانه‌هایی است که موسیقی پاپ بعد از انقلاب به خود دیده است و طرفداران بسیاری دارد. حاضران در سالن بعد از هر یک از بیت‌های این ترانه با تشویق و سوت و جیغ ابراز احساسات می‌کردند. اجرای این ترانه چنان هیجان حاضران را برانگیخته بود که تقریبن تمام حضار به صورت ایستاده این ترانه را گوش کردند و بعد از اتمام آن به شدت عصار و گروهش را تشویق کردند. حاضران هم‌چنین با گفتن «دوباره دوباره» از عصار خواستند که این ترانه را دوباره بخواند که البته این اتفاق نیافتاد.
عصار پس از اجرای ترانه خیابان خواب‌ها از برخی مسوولان برگزاری این کنسرت و تهیه کننده آن تشکر کرد و هم‌چنین به صورت ویژه از دوست چند ساله‌اش، فواد حجازی نیز تشکر به عمل آورد که با تشویق مردم مواجه شد.
«خیال نکن نباشی» هم آخرین ترانه‌ای بود که در میان همخوانی مردم توسط عصار اجرا شد. این ترانه با همراهی امید حاجیلی نوازنده ترومپت اجرا شد تا بعد از اتمام ترانه عصار با حاضران خداحافظی کند.
گزارش کنسرت عصار در «رادیو کوچه»
گزارش تصویری خبرگزاری مهر از کنسرت عصار 
پ. نوشت: به جز این روایتی اختصاصی تر از این کنسرت را به زودی خواهم نوشت. 

۲ نظر:

م.ب. گفت...

اوففف!!!
اسهال نوشتن داری اینقدر از یه کنسرت فک زدی؟؟!!

محسن الف. جیم. گفت...

«این حال من بی تو» سومین قطعه‌ای بود که از آلبومی با همین نام اجرا شد
این جمله ابهام معنایی داره!