۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

همشهری جوان و بیطرفی که ندارد



تصمیم گرفته بودم چند هفته ای همشهری جوان نخرم. اول این که بعد از جریان های انتخابات به نظرم این هفته نامه اینقدر ابتدایی و ناشیانه و یک طرفه به جریان های انتخابات پرداخته بود که خنده ام می گرفت و هم چند ماهی بود که این هفته نامه مثل قبل نبود و ضعیف شده بود به شدت. من هفته نامه همشهری را از شما اول با آن عکس برهام رادان و قاچ هندوانه گرفتم و دارم و تا یکی دو هفته پیش، اما به این نتیجه رسیده بودم که به هر دلیلی ضعیف شده است.
با این حال و این تصمیم هایی که گفتم روز دوشنبه بدون هیچ دلیل خاصی رفتم جلوی دکه سر چهارراه ولی عصر و یک همشهری جوان گرفتم. از شانسم این شماره همشهر جوان پرونده ای داشت پر پیمان درباره سریال های خارجی که این روزها پایشان به هر خانه ای باز شده است.
پرونده خوبی است. نویسندگان همشهری که نویسندگان خوب و کاربلدی هستند – البته نه همه شان- پدر و مادر سریال های پر طرفدار این روزها مثل لاست و فرار از زندان و دوستان و 24 چهار را روز صفحه های مجله کشیده بودند و مطالب جالبی درباره این سریال ها نوشته بودند. گفت و گو های زیاد و بیان این که چرا این سریال ها با چنین استقبالی مواجه شده اند. پرونده جالبی است و می توان مطالب خواندنی را درباره سریال ها در آن پیدا کرد.
اما یک مورد به نظرم رسید که من را به شخصه خیلی آزار داد. این که سیاست همشهری جوان برای نوشتن این پرونده درباره سریال ها بر این پایه بوده که این سریال ها با تمام نقاط مثبت و قوتشان اصولاً خیلی بد و اخ هستند و همه آنها را ساخته اند که کشور ما را دچار انقلاب نرم کنند و جوانان ما را از راه به در بکنند و بنیان های خانواده را از هم بپاشانند!
این طور نوشتن های جانب دارانه هر چه قدر هم یک مطلب و نوشته خوب و قوی باشد، بطور اساسی شعور مخاطب را مورد مخاطب قرار می دهد و باعث زدگی مخاطب از رسانه می شود. این که نویسندگان بیشتر از این که سعی در اطلاع رسانی داشته باشند، و بگذارند خواننده درباره نتایج تصمیم گیری بکنند، سعی کرده اند چیزی را به خرد خواننده بدهند. همین است که نوشته کاملاً بی ارزش می شود.
شاهد این ادعا هم مصاحبه با حسن عباسی در پرونده سریال های همشهری جوان و درباره سریال لاست است. تیتر مصاحبه با برادر عباسی هم این است: این جزیره همان لیبرالیسم است. جالب اینجاست که نویسنده این مطلب که البته اسم خود را هم نوشته است (!) از حسن عباسی به عنوان سخنران پرطرفدار در جمع های دانشجویی نام برده است که حرف های عجیبی درباره پشت پرده لاست دارد!
حالا این که چه دلیلی باعث شده بچه های همشهری جوان به سراغ سخنران محبوب وطن امروز و رجا نیوز رفته اند و از او خواسته اند درباره سریال لاست صحبت کند و چرند و پرند هایی درباره  «حرامزادگی غربی ها» بگوید معلوم نیست. جناب عباسی ئیس مرکز بررسی‌های دکترینال است و از افتخاراتش این است که در بد و بیراه گفتن به اصلاح طلبان و مخصوصاً آیت الله هاشمی استاد است و به ادعای روزنامه های راستی یک بار هم به این دلیل بازداشت شده است.
این یکی از نقص هایی است که این پرونده همشهری جوان دارد و من به آن اشاره کرد. در این پرونده و مطالب آن پر است از چنین موضع گیری های خنده داری که مفاهیمی همچون بیطرفی در رسانه را زیر سوال برده است. به امید بهبود چنین وضعیتی در رسانه هی ایرانی و البته همشهری جوان.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

داری مزخرف می گی عزیزم . تنها کسی که درستابی نشسته این فیلم ها رو دیده بعد تحلیل کرده و تو خیلی از دانشگا های کشور ارائه داده همین حسن عباسیه !
خود من به سردبیر همشهری جوان گفتم بعد از انتخابات مجلتون سبز شده و جهت گیری پیدا کرده .
اکثر نوسینده هاش سبزن . فقط چون ارگان شهرداریه جرئت ندارن مثل تو تابلو و رو به احمدی نژاد و راستی های دیگه فحش بدن !

بهنام صابر نعمتی گفت...

به ناشناس عزیز
این طور که معلومه خیلی همشهری جوان رو نمی خونید، اگرچه چیزی رو از دست ندادین. اما به هر حال این هفته نامه طرفداری دولت رو کرد، اگرچه سبزها توش هستن. طرفداری دولت رو کرد به بدترین شکل ! درباره حسن عباسی هم باید بگم ایشون خیلی هم منبع موثقی نیستن که هم بتونن درباره سیاست داخلی و خارجی صحبت کنن و هم درباره تاثیرات یک سریال خارجی. یه نگاه کلی به مزخرفات این آقا که به عنوان تحلیل داده شده کاملاً به آدم می فهمونه که داره همه چی رو با هم قاطی می کنه. وگرنه این آقا کلاً از فیلم و فیلم سازی چیزی نمی دونه که بخواد بیاد و چنین اظهار نظرهای خنده داری بکنه

ناشناس گفت...

جناب آقای عباسی بخش عمده مطالبش رو از صفحه لاست توی ویکیپدیا کپ زده
خود سازندگان لاست بسیاری از نمادهایی رو که ایشون فکر کردن کشف کردن قبلا توضیح دادنه