۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

 


سردار رویانیان «لبخندتان» کجاست و «آشغال» چیست ؟


سردار رویانیان ! اسمی که هر وقت می شنیدیم یاد جاده می افتادیم و ماشین های بنز راهنمایی و رانندگی و آمار تصادف ها و کشته و زخمی های تصادف های جاده ای. سردار رویانیان !‌اسمی که هر وقت می شنیدیم یاد داداش سیا می افتادیم و پند و نصیحت های انیمیشن های راهنمایی و رانندگی درباره این که چطور رانندگی کنیم و چطور خلاف نکنیم . سردار رویانیان ! اسمی که چهره خندان یک پلیس راهنمایی و رانندگی را به یاد ما می آورد که در برنامه های مختلف مانند «سفر به خیر» جلوی دوربین می نشست و با لبخند های پشت سر هم از مردم خواهش می کرد که خوب رانندگی کنند و به قوانین احترام بگذارند و به بچه توصیه می کرد که نگذارند پدر و مادرهایشان خطرناک رانندگی کنند.


این اما سردار رویانیان چند هفته پیش بود . رییس پلیس مهربان و خنده روی راهنمایی و رانندگی در زمان اتفاق های پس از انتخابات چنین تشخیص داده بود ، کمتر اظهار نظر کند و بیشتر به حرفه خود بپردازد . رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران که پیش از انتخابات ریاست جمهوری شایعه هایی درباره جابجایی اش شنیده می شد و صحبت از این بود که از راهنمایی و رانندگی به استانداری مازندران خواهد رفت ،‌به گمان بسیاری در اتفاق های پس از انتخابات و با توجه به شرایط پیش آمده سکوت پیشه کرد تا پایان کار مشخص شود و همچون برخی از همقطارانش به واسطه موضع گیری هایی حتی بی طرفانه ، مورد عتاب دوستان اصولگرایش قرار نگیرد. اما  گذشت زمان باعث شد تا وی نیز سمت و سو دستش بیاید و مطابق با همان سمت و سو اظهار نظر کند.



همین شد که در نخستین اظهار نظر پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری که در مراسم یادواره 34 شهید والامقام روستای كاكرود از توابع بخش رحیم آباد شهرستان رودسر گیلان بیان شد بگوید : هرگونه توطئه داخلی به بركت خون شهدا «می شكند» و «له» می شود و هرگونه توطئه یی كه از خارج هدایت شود ریشه كن و برملا خواهد شد.


اما اظهارات پلیس خنده رو وقتی جالب تر شد و انگشت تعجب بسیاری را روانه دهان ها کرد که وی گفت : یك عده «آشغال»  می گویند این رهبر ، نظام و قانون را باید تغییر داد ، ما مگر مرده ایم ، كسانی كه با اوباما ، بوش ، مبارك نامبارك دستشان در یك كاسه بوده ، مگر می گذاریم در این كشور علی تنها بماند ، شهدا و خانواده شهدا اجازه نمی دهند.


البته این که جناب آقای رویانیان با بیان چنین اظهاراتی مهر تاییدی بر حمایت خود از نظام و رهبری زده اند بسیار خوب و قابل ستایش است و کدام ایرانی را می توان پیدا کرد که قلبش برای کشورش نلرزد ، اما موضوع مهم و قابل تعجب در اظهارات رویانیان «ادبیاتی» است که وی از آن استفاده کرده است .


این که وی به عنوان یکی از مقام های بلند پایه پلیس راهنمایی و رانندگی از لفظ «آشغال»‌ برای خطاب قرار دادن عده ای استفاده کند ،‌هرچند آن عده از در اوج ناپاکی باشد ،‌تعجب آور و تامل برانگیز است !


اما استفاده سردار از این «نوع ادبیات»  به همین جا ختم نشد ، چه آنکه وی بار دیگر در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا که در نوع خبرسانی و خبرسازی زبانزد شده است ، با اشاره به اظهارات قبلی خود تاکید کرد که «اگر عده‌اي در داخل كشورمان تعبير آشغال كه عنصري مزاحم، بويناك و آزاردهنده است را براي مورد خطاب قرار دادن بدخواهان و براندازان نمي‌پسندند و از موضع به ظاهر بشردوستانه به حمايت از دشمنان كشورو مردم برمي خيزند، در واقع خود را در معرض اين اتهام قرار داده و به قول معروف خود را مرجع اين ضمير معرفي مي‌كنند .»‌


سردار رويانيان سپس گفت: «آنهايي كه به آشغال ناميده شدن قدرتهاي سلطه گر جهان و ضد انقلاب و جنايتكاران واكنش نشان مي‌دهند، بايد قبل از هر چيز نسبت خود را با اين مجموعه‌هاي ضد ايراني و ضد اسلامي مشخص كنند تا معلوم شود چرا به عنوان وكيل مدافع دشمنان كينه توز ايران اسلامي، فرزندان انقلاب و امام را مورد تهاجم قلمي و زباني قرار مي‌دهند .»  


مشخص است که سردار نه تنها ادبیات قبلی خود را تصحیح نکرد بلکه بار دیگر با تکرار واژه «آشغال»‌ کسانی که درباره به کار بردن این ادبیات واکنش نشان داده اند ،‌ چنین مورد سر زنش قرار داد که « به قول معروف خود را مرجع اين ضمير معرفي مي‌كنند.» ‌‌


البته این اظهرات سردار به این معنی است که ایشان گمان می کنند که واکنش دهندگان در پی حمایت از آنانی هستند که سردار آنها را مورد خشم خود قرار داده که باید گفت این چنین نیست و جناب رویانیان خود می دانند و آگاهند ، اگرچه در دام پرسش جهت دار خبرنگار ایرنا گرفتار شده اند ،‌اما نمی دانم چرا سردار به این نمی اندیشد که به عنوان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی و به عنوان کسی که مردم تا کنون برای احترام قائل بودند ، نباید چنین ادبیاتی را به کار می برد که از یک افسر عالی رتبه پلیس بعید به نظر می رسد. جناب آقای رویانیان خود بهتر از هر کسی می دانند که برای انتقال منظور می توانستند از ادبیاتی پاک تر و مودبانه تر استفاده کنند که واکنش این چنینی به دنبال نداشته باشد و دلیل نشود تا پدر و مادرها دیگر اجازه ندهد فرزندانشان پای صحبت های او بنشینند !


جناب رویانیان لبخندتان کجاست و آشغال چیست ؟

۲ نظر:

بوف بصیر گفت...

به راستی رویانیان، پیش از این، چهره‌ی یک پلیس خنده رو و مهربان را داشت. وقتی این سخنان را از وی شنیدم، بسیار متعجب شدم. آیا چیزی که به یک ‌باره آن چهره‌ی مهربان را تبدیل به فردی تندخو و هتاک می‌کند، منافع فردی اوست، یا ایدئولوژی منجمدی که سال‌های سال در درون او ریشه دوانده است؟

سامان گفت...

سلام خدمت دوست خوبم.شما زیاد خودتو درگیر این مسائل نکن.وقتی که آقای به اصطلاح رئیس جمهور در جمع میلیونی مردم به اصطلاح ایرانی و در واقع لبنانی از اون الفاظ برای توصیف هم میهناش استفاده میکنهفاز یه افسر به قول بعضی ها عالی رتبه چه انتظاری می توان داشت.فقط فرمایش رئیس جمهور بر حقمونو در ذهن و در عمل حفظ کنیم که فرمود:تا شما ناامید نشوید این دولت(!) از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد شد.دوست عزیز از طرف این دوستت به همه حامیان سبز ژیام سبز رئیس جمهورمونو برسون و نا امید نشو...!!!منتظر جوابت هستم. خداحافظ.