۱۳۸۸ تیر ۳۰, سه‌شنبه

واکنش ها به نماز جمعه

 


هاشمی و حضور تاثیر گذار اصلاح طلبان


آقای هاشمی رفسنجانی نماز جمعه را برگزار کرد و همان طور که انتظار می رفت سخنان ایشان در نماز جمعه واکنش های فراوانی داشت . برخی رسانه های اصولگرا اگرچه روزهای قبل از نماز جمعه زمینه ها را آماده کرده بودند تا سخنان تند و تیزی را از هاشمی بشنوند ،‌اما این طور نشد و رییس مجلس خبرگان نشان داد که هنوز هم هوش سیاسی مثال زدنی دارد . با این حال همان رسانه های مذکور حتی نتوانستند ساده ترین سخنان هاشمی را تاب بیاوردند و های و هوی راه انداختند.



هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه مثال زدنی هفته گذشته بحث های به جا و قابل توجهی را مطرح کرد . بحث هایی که در شرایط بحرانی کنونی همچون آبی بود بر آتش برخی فتنه ها که از سوی بعضی افراد خاص هدایت می شد . هاشمی رفسنجانی در سخنان خود راهی جدید در پیش گرفت . راهی که متاسفانه در روزهای پس از انتخابات از سوی کمتر شخصیت سیاسی در دستور کار قرار می گرفت . وی با طرح سه پیشنهاد اساسی سعی کرد کشور را از مشکلات کنونی خارج کند ، پیشنهاد هایی که به بیان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران سیاسی تاثیر گذار هستند و می توانند به عنوان راه برون رفتی از وضعیت فعلی مورد استفاده قرار گیرند . بررسی بیشتر این پیشنهاد ها نشان می دهد که آنها نه به سود افراد خاصی هستند و نه دلیلی برای جار و جنجال . مواردی که هاشمی مطرح کرد را مروری دوباره می کنیم :


1 - لازم نيست در اين شرايط افرادي را به اين نامي كه الان هست در زندان داشته باشيم، بلكه بايد اجازه دهيم اينها بيايند و به خانواده‌هايشان برسند و نگذاريم به خاطر زنداني‌بودن يك عده دشمنان ما را سرزنش و شماطت كنند و به ما بخندند و براي ما نقشه بكشند. ما انقدر خودمان بايد رشادت و حلم و صبر داشته باشيم و همديگر را تحمل كنيم.


2 - بعد از آن مسئله بعدي ما اين است كه از آسيب‌ديدگان حوادثي كه اتفاق افتاد، بايد همدردي و دلجويي شود و آنهايي كه عزادار هستند بايد به آنها تسليت بدهيم و دل آنها را دوباره به نظام نزديك كنيم و اين كار شدني است. كساني كه وفادار به انقلاب باشند و ببينند نظام به سراغ آنها مي‌روند، زود مي‌توانند با دل و جانشان با ما همراهي كنند، لذا بايد از آنها دلجويي كنيم و با سعه‌صدر برخورد كنيم و لازم نيست عجله داشته باشيم و خودمان را گرفتار كنيم.


3 - اگر رسانه‌هايمان با معيارهاي قانوني اجازه گرفته‌اند كه فعاليت كنند نبايد محدودشان كنيم البته در حد قانون چرا كه عرض كردم ملاك قانون است و نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند كه بيش از اجازه قانون رفتار كنند و نه نظام حق قانوني آنها را ناديده بگيرند بلكه بايد بگذاريم فضاي آرام و آزاد انتقادي و يا تاييدي به وجود آيد.


با نگاهی دوباره به این پیشنهاد ها به راحتی می توان فهمید که رییس مجلس خبرگان بیش از این که درپی طرفداری از شخص یا طیف سیاسی خاصی باشد ، به دنبال این است که مشکلات پس از انتخابات را حل و فصل کند و شرایط کشور را از وضعیتی که وی آن را «بحرانی» خواند ، در آورد. هدف هاشمی از طرح چنین پیشنهاد هایی بی شک بازگرداندن آرامش به فضای ایران امروز است . اما متاسفانه برخی موضع گیری ها پس از صحبت های تاثیرگذار هاشمی نشان داد که عده ای خاص چنان که باید و شاید به بازگشت آرامش به کشور نمی اندیشند ! شاهد این مدعا نیز سخنانی است که آغازگر آن آیت الله یزدی بود . نایب رییس مجلس خبرگان پس از اظهارات هاشمی در نماز جمعه انتقاد های تندی را به صحبت های رییس مجلس خبرگان وارد کرد . وی در اظهارات خود تند ترین انتقادها را متوجه هاشمی دانست و نماز جمعه اخیر را نماز «وحدت شکن» نامید .


این سخنان یزدی نه تنها آرامش فضای را نشانه رفت ، بلکه دلیلی شد تا برخی دیگر نیز بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور به انتقاد از هاشمی رفسنجانی بپردازند و او را همدست با عوامل به گفته آنان اغتشاشگر بدانند.


منتقدین هاشمی درحالی وی را متهم به تشویق معترضان انتخابات می دانند که در اظهارات خود تند ترین حرف ها را خطاب به هاشمی می گویند. سخنانی که بیش از این که بتوان آن را انتقاد نامید می توان نام ناسزا بر آن گذاشت . بررسی بیشتر این اظهار نظرها خبر از آن دارد که طیف خاصی از اصولگرایان دوست ندارند از این بحران فعلی خارج شوند و با اظهار نظر خود به دنبال دامن زدن به وقایع پس از انتخابات هستند.


 


اظهار نظرهای تند اصولگرایان درباره سخنان هاشمی درحالی بود که اصلاح طلبان کمی دیر در مقام حمایت از رییس مجلس خبرگان برآمدند . این موضوع دلیلی شد تا مخالفان هاشمی او را تنها یابند که البته این موضوع با اظهارات محمد خاتمی پایان یافت . اگرچه اصلاح طلبان رسانه خاصی را در اختیار ندارند ، اما بعد از این باید بکوشند در اظهار نظرها هماهنگ تر از قبل عمل کنند. این که سران اصلاح طلب همچون محمد خاتمی ،میرحسین ‌موسوی، مهدی کروبی و ... هفته ای یک یا دو مرتبه صحبت می کنند و در برخی زمان ها اصلاً صحبت نمی کنند و موضع نمی گیرند ،کارساز نیست و نخواهد بود .


اصلاح طلبانی چون سید محمد خاتمی ،‌موسوی و کروبی که کوچکترین اظهار نظرشان به سرعت در رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد – مثل موضوع نظر سنجی از مردم - باید مواضع خود درباره اتفاق های کشور را به سرعت بیان کنند. در این شرایط که هر نوع فعالیت سیاسی با برخورد برخی مقام ها مواجه می شود ، این تنها نظرات اصلاح طلبان است که می تواند موجودیت تاثیر گذار آنها را نشان دهد.

هیچ نظری موجود نیست: