۱۳۸۸ شهریور ۲, دوشنبه

تعیین تکلیف فارس برای وبلاگ ها

 


خط دادن به وبلاگ ها ؛ وظیفه جدید بنگاه خبرسازی فارس


خبرگزاری فارس ، رسانه جالبی است که هر گونه ژانگولر بازی رسانه ای که دلتان بخواهد ازش سر زه و یا سر خواهد زد! یعنی اصولاً در جایی مثل بنگاه خبرسازی فارس هیچ خبر غیر ممکنی وجود ندارد و خبرنگاران و مدیران این سایت از هر موضوع ریز و درشتی و راست و دروغی برای ساخت خبر استفاده می کنند،‌مخصوصاً که هدفشان خبرسازی تخریب مخالفانشان باشد و بخواهد فرد یا جماعتی را خراب کنند!



در همین راستا امروز این بنگاه خبرسازی که البته سابقه جالبی هم در شایعه پراکنی دارد خبری را با عنوان «قدرداني بلاگرها از بسيج و ناجا» روی خروجی خود گذاشت که بار دیگر نشان داد نقش این به اصطلاح خبرگزاری ، خبرسازی است تا اطلاع رسانی. آن طور که در خبر آمده است ، جمعی از وبلاگ نویسان ایرانی و خارج از ایران (!) در نامه هایی جداگانه از آقای  احمدي مقدم ، فرمانده نيروي انتظامي و آقاي طائب فرماندهي نيروي مقاومت بسيج «به خاطر زحمات ايثارگرانه ماموران نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و خدمات بسيجيان» ‌تشكر کرده اند. این دوستان وبلاگنویس که فارس این نامه را به نقل از آنها منتشر کرده اگرچه چنان که در خبر نیامده ،‌به موقعیت زمانی در تشکر نامه خود اشاره نکرده اند و دلیل مشخصی را بیان نکرده اند ،‌اما احتمالاً منظورشان حضور درخشان نیروهای انتظامی و بسیج در جریان اعتراض های اخیر بوده و برخورد – بخوانید سرکوب – با معترضان به نتایج انتخابات.


جدا از این که معلوم نیست نویسندگان نامه چقدر از کتک خوردن مردم خوششان آمده که از دوستان نیروی انتظامی و بسیج تشکر کرده اند ، باید به نکاتی در خبر – بخوانید شایعه – فارس توج کرد که مهمترین آن منبع خبر است.


این خبر توسط «سرویس فضای مجازی» خبرگذاری فارس تنظیم شده است. گروهی که در خبرگزاری فارس وظیفه دارد سایت های اینترنتی ، وبلاگ های حامی دولت ، سایت های روزنامه ها و ... را چک کند و از محتوای آنها خبر درست کند. البته برای خبرنویس این گروه فرقی ندارد که این خبرها راست باشند یا دروغ ! مهم این است که مطلب و خبر بر علیه موسوی ، کروبی ،‌خاتمی و یا دیگر سران اصلاحات و یا مخالفان دولت باشد. این موضوع مهمترین نکته ای است که خبرنویس به آن توجه می کند و توجیهی است برای انتشار یک پست وبلاگ حتی در حد دو خط و نصفی !


جالب این جاست که خبرسازان تازه کار فارس حداقل و برای رضای خدا و این که کسی این بیانیه های ساختگی را باور کند ،‌یک لینک هم از یک وبلاگ به این خبر نداده اند که به عنوان مثال فلان وبلاگ این بیانیه رو منتشر کرده یا کار کرده است. همچنین فکر دوستان کوتاه اندیش ،‌فکرشان به اینجا هم نرسیده که این بیانیه را در وبلاگ های پرطرفدار(!)‌خودشان و هم قطارانشان کار کنند و لینکش را زیر خبر بگذارند! اگر نگاهی به قسمت وبلاگ های رجا نیوز می انداختند ، پر بود از این نوع وبلاگ های قشنگ و خوب!


متن نامه و لحنی که نامه با آن نوشته شده است ،‌کاملاً گویای آن است که این نامه از یک جمع وبلاگ نویس بیرون نیامده است و بیشتر به بیانیه هایی می ماند که این روزها برخی در ستایش از هم می نویسند! جالبت است که نه تنها این نامه پر از تشکر از سوی وبلاگ نویسان داخل کشور صادر شده است ، که گویا وبلاگ نویسان خارجی هم که این خوشبختانه محدودیت های رسانه ای ندارند و می توانند واقعیات در جریان ایران را ببینند و بشنوند نیز این نامه تشکر آمیز را تائید کرده اند.


اما شاهکار (!) خبرنویس – بخوانید شایعه ساز – فارس در خط آخر نامه است که توانسته تمام هنر خود را به خرج کند و با افزودن این جمله که «در صورتي كه شما هم مي‌خواهيد از اين2 بيانيه حمايت كنيد، مي‌توانيد متن كامل آن‌ها را در وبلاگ خود منتشر نماييد» به وبلاگ نویسان کد داده که باید این بیانیه را در وبلاگ های خود منتشر کنند ، بیانه ای که هنوز در هیچ وبلاگی از جمله داخلی و خارجی منتشر نشده است .


پس از امروز به بعد به خبر سازی ، دروغ پراکنی ، شایعه سازی ، انتشار ناسزا به نام نقد و ... بنگاه خبرپراکنی فارس اضافه می کنیم : خط دادن به تعداد انگشت شماری از وبلاگ ها و تعیین تکلیف برای وبلاگ نویسان !!!

هیچ نظری موجود نیست: