۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

تلاش هاشمی برای خروج از بحران

 


نسخه های آرامش اکبر هاشمی رفسنجانی



«توجه به تلفن‌های بی‌شمار مردمی مبنی بر صحت و سقم اقامه‌ نمازجمعه‌ این هفته تهران به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به اطلاع می‌رساند رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به خاطر جلوگیری از درگیری‌های احتمالی در مراسم سیاسی – عبادی نمازجمعه اقامه‌ نماز نخواهند داشت.»‌


این اطلاعیه که از سوی دفتر هاشمی رفسنجانی منتشر شد،‌همه آن چیزی بود که طیف اصولگرایان حامی دولت که از تندروهای جبهه موسوم به اصولگرایی محسوب می شوند ، چند هفته ای است در سر می پروراندند . اظهارات محمود احمدی نژاد در مناظره با موسوی درباره هاشمی رفسنجانی و جمعی از بزرگان نظام ، آخرین تیر در کمان مانده ای بود که وی از آن استفاده کرد و باعث شد تا طیف رادیکال اصولگرایان تمام مرزها و خط قرمزهای خود ساخته خود را درنوردد و حمله به آنانی را در دستور کار قرار دهد که در تاریخ سی ساله پس از انتخابات زحمات زیادی را برای بقای ایران انجام داده اند . اصولگرایان رادیکال با این گردش آشکار که در روزهای قبل از انتخابات و بعد از آن به طور کامل در جهت تخریب بسیاری از چهره های سیاسی مخالفشان انجام گرفت ، تلاش کردند تا هاشمی را به عنوان ریشه تمام مشکلات کشور معرفی کنند و نوک پیکان اتهامات را که تا پیش از این با دلیل مدرک رو به خودشان بود ، بی پایه و اساس به روی مخالفانشان برگردانند .


بعد از این بود که اصولگرایان رادیکال هر نوع تخریبی را در دستور کار خود قرار دادند و حتی فحاشی های خود را با نام انتقاد مطرح کردند و این تند روی تا بدان جا ادامه داشت که رهبرانقلاب در سخنان خود به این طیف اخطار داد که که در موضع گیری های خود تند روی نکنند. چنانکه ایشان دربیاناتشان در نماز جمعه درباره هاشمی چنین گفتند: آقاى هاشمى را همه ميشناسند. آقاى هاشمى از اصلى‏ترين افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزين جدى و پيگيرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پيروزى انقلاب از مؤثرترين شخصيتهاى جمهورى اسلامى در كنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در كنار رهبرى تا امروز. اين مرد بارها تا مرز شهادت پيش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب ميكرد و به مبارزين ميداد. اينها را جوانها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ايشان مسئوليتهاى زيادى داشت: هشت سال رئيس جمهور بود؛ قبلش رئيس مجلس بود؛ بعد مسئوليتهاى ديگرى داشت. در طول اين مدت هيچ موردى را سراغ نداريم كه ايشان براى خودش از انقلاب يك اندوخته‏اى درست كرده باشد. اينها يك حقايقى است؛ اينها را بايد دانست. در حساسترين مقاطع ايشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.


ایشان همچنین در فرمایشات خود تاکید کردند که «من البته در موارد متعددى با آقاى هاشمى اختلاف‏نظر داريم، كه طبيعى هم هست؛ ولى مردم نبايد دچار توهم بشوند، چيز ديگرى فكر كنند.»


اما با وجود این سخنان رهبر انقلاب هم جلودار طیف تند روی اصولگرایان نبود چنانکه ادامه موضع گیریهای اصولگرایان رادیکال نشان داد که آنها علاقه ای به آرام شدم فضای کشور ندارند . این موضوع پس از نماز جمعه تاریخی هاشمی که با حضور میلیونی مردم همراه شد ، کاملاً مشهود شد و درحالی که رییس مجلس خبرگان در جریان این نماز جمعه تلاش کرد تا با ارائه راه کارهایی جوبحران را از کشور دور کند ، اما تند روی های اصولگرا که این بار تعدادشان از تعداد انگشتان دست کمی تجاوز می کرد حتی این راه کارها را هم دوام نیاوردند و بی پروا سخنان رییس مجلس خبرگان تاختند تا بار دیگر ثابت کنند که به هیچ عنوان به در پی آرامش نمی گردند !


هفته ها از پس هم آمدند  و رفتند و باز نوبت به هاشمی  رفسنجانی رسید تا نماز جمعه را امامت کند . اصولگرایان این بار نیز حملات خود را به هاشمی رفسنجانی آغاز کردند و با اظهار نظرهای خود و خط دادن به رسانه های مشخص که بعضاً رسانه ایی بودند که با پول دولت که همانا پول مردم ایران است ، تخریب رییس مجلس خبرگان را شدید تر از گذشته در دستور کار خود قرار دادند و حتی به تمسخر شرکت کنندگان در نماز جمعه و تهدید آنها پرداختند. این حرکات رادیکال و البته کودکانه از سوی اصولگرایان تندرو در شرایطی صورت گرفت که آنها ثابت کردند که هیچ ذهنیتی از رفتار سیاسی بزرگان نظام از جمله هاشمی ندارند و تنها به تند روی های مخرب خود می اندیشند.


این جا بود که هاشمی رفسنجانی بار دیگر با تصمیمی که می توان از آن به عنوان تصکیکی انقلابی یاد کرد ، نشان داد که به بازگشت آرامش به ایران علاقه دارد و اعلام کرد که « به خاطر جلوگیری از درگیری‌های احتمالی» در نماز جمعه شرکت نمی کند. این تصمیم رییس مجلس خبرگان دو نکته در دل خود دارد . نخست این که وی هنوز هم از آنانی که مدعی دلسوزی برای کشور هستند ، دلسوزتر است و در زمان هایی که تصمیم های اشتباه دیگران فضا را بحرانی کرده است ، تصمیم هایی را در دستور کار قرار می دهد که در راستای آرامش این فضای بحرانی باش. این بدان معنی است هاشمی بیش از این که به فکر خود باشد به جبران اشتباه های دیگران می اندیشد.


اما نکته دوم در این تصمیم هاشمی را باید در اطلاعیه دفتر وی جستجو کرد و آن قسمت که عنوان شده : رئیس مجلس خبرگان رهبری «به خاطر جلوگیری از درگیری‌های احتمالی » در مراسم سیاسی – عبادی نمازجمعه اقامه‌ نماز نخواهند داشت!


در این جمله اطلاعیه دفتر هاشمی به وضوح درباره درگیری های احتمالی در نماز جمعه به نماز گزاران هشدار داده شده است و این با توجه به مقام وی در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت به آن معنی است که هاشمی اطلاعاتی در این زمینه دارد و سعی می کند با انتشار این اطلاعیه این اطلاعات را به مخاطبان منتقل کند .


هاشمی با نیامدن به نماز جمعه و انتشار این اطلاعیه نشان داد که نه تنها از مقاصد برخی دشمنان دوست نمای کشور و نظام با خبر است ، بلکه نشان داد تلاش دارد از درگیریهای احتمالی که که برخی در تلاش هستند آنها را ایجاد کنند و به نام طرفداران موسوی بزنند و اصلاحات و طرفدارانش را هدف توهین و تخریب قرار دهند ،‌جلوگیری کند.


البته این اولین بار نیست که هاشمی رفسنجانی در جهت آرامش فضای کشور قدم بر می دارد ، چه آنکه در روزهای گذشته نیز به نامه کروبی درباره وضعیت بازداشت شدگان جواب نداد تا وضعیت نا آرام این روزهای ایران از این بحرانی تر نشود. اگرچه کروبی برای رسیدگی به وضعیت بحرانی زندانی ها و در راستای دفاع از حقوق زندانی ها کروبی این نامه را منتشر کرد.


جالب است در این شرایط برخی چنانکه باید و شاید به بازگشت آرامش به ایران علاقه ندارند و کماکان بر اظهار نظرهای تنش زای خود پافشاری می کنند که باید پرسید چرا ؟!!

۵ نظر:

علی گفت...

پایگاه اطلاع رسانی شمیم ادینه

http://shamimeadine.blogfa.com


اخرین اخبار تقلب سبز منتشر شد

http://taghallobesabz.blogfa.com

http://www.islamonline.blogfa.com

http://tahereh82.blogfa.com

سیب را باید خورد اما موز را باید دید

http://sibmoz.com

نوشته های نسل جوان

http://kachib.mihanblog.com

حرفهای نفاق و مردودی ها بعد از 30 سال انقلاب


http://www.mohsen-va-doostan.blogfa.com

رضا اسدی گفت...

با سلام....

الان اصلاح طلب ها می فهمن هاشمی چه نعمتی بود....

به هر حال...مراقب اسپم های احمدی نژادی ها در بلاگفا باشید

بهادر و سمیرا گفت...

سلام دوست عزیز
خوشحال میشیم موفق باشی
به ما سر بزن
وبلاگ خوبی داری

عرفان حقيقي گفت...

دوست عزيز مطلب جالبي بود .راستي يادت نره به وبلاگ من يه سري بزني مطمئن باش پشيمون نمي شي .
اينم آدرسم :www.dardesarebozorg.blogfa.com
وبلاگم در فهرست وبلاگ هاي اخبار و رويدادها با اين عنوان هست:رويكرد هاي جهان
راستي اگه منو لينكم كني ممنونتم.اگه لينكم كردي بگو تا منم تو رو لينك كنم.
با اين عنوان لينك كن :رويكرد هاي جهان

شروین گفت...

قسم به رنج به دانایی...