۱۳۸۸ مرداد ۱۲, دوشنبه

کاریکاتور و اعتراض

 


اعتراف کاریکاتوری ؛ اعتراض کاریکاتوریست


برگزاری نمایشی با عنوان «دادگاه محاکمه متهمان آشوب هاب اخیر» موضوعی است که این روزها بیش از پیش شرایط کشور را نگران کننده کرده است. آنانی که بهترین راه برون رفت از بحران های اخیر کشور را دستگیری گسترده اهالی سیاست اصلاح طلب می دانستند و در مقابل اعتراض آرام معترضین به نتایج انتخابات چوب و چماق به دست فریاد «حرب ا...، ماشا ا...»‌ سر می دادند و مردم را زیر لگد های خود به خاک و خون می کشیدند ، حالا معترضین را دسته دسته به دادگاه کشانده اند و با معرفی آنها به عنوان متهم در تلاش هستند کارهای توجیه ناپذیر اخیر خود را توجیه کنند.


بدون شک ادعاهای خنده داری که در دادگاه اخیر مطرح شد نه تنها قابل باور نیست ،که نشان از فشاری دارد که بر متهمان در زندان آورده شده است . همین موضوع هم دلیلی شده تا هیچ بیننده اهل شعوری اظهارات محمد علی ابطحی در دادگاه را باور نکند ، چه آنکه ابطحی تمام سخنان خود را با لبخندی که بر لب داشت بیان می کرد . درباره اظهارات عطریانفر هم چنین بود و دیدم که سخنان عطریانفر بشیار هوشمندانه تر از آن بود که برخی مدعیان اصولگرایی و روزنامه نگاران کیهان و کیهانی قدرت درک آنها را داشته باشند ، که فهمیدن این سخنان شعوری بیش از آنچه برخی دوستان تصور می کنند را می طلبد .


حرف و حدث و سخن درباره این دادگاه زیاد است و می شود هزاران صفحه درباره بی محتوا بودن این دادگاه و اظهارات بیان شده در آن نوشت. اما فیروزه مظفری کاریکاتوریست حرفه ای مطبوعات و وحید نیک گو کارتونیست خوب سال های دور ماهنامه طنزو کاریکاتور و دوست عزیزم که اکنون در ایران نیست در طرح هایشان بیشترین سخن را بازگو کرده اند . این دو طرح از دو کاریکاتوریست مطرح ایرانی به خوبی توانسته حق مطلب را در ارتباط با دادگاه اخیر و موضوعات بیان شده در این دادگاه ها عنوان کند و بی شک هیچ توضیحی در این باره لازم نیست .


 


فیروزه مظفری - اعتماد ملی



وحید نیک گو - وبلاگ هفت


امروز همچنین خبری را در روزنامه های اعتماد و اعتماد ملی خواندم درباره تحریم دوسالانه بین المللی کاریکاتور ایران از سوی بیش از 100 کاریکاتوریست سرشناس ایرانی. گویا این بار کاریکاتوریست های ایرانی با مردم معترض همصدا شده اند و در تلاش هستند تا به سهم خود در این اعتراض ها شرکت داشته باشند و مثل برخی از نا رفیقان در پی جدا کردن خود از اکثریت مردم معترض نبوده اند. همچنین نام فیروزه مظفری و وحید نیک گو که دو طرح از آنها را در کافه وطن دید هم در بین نام های امضا کننده این بیانیه اعتراض آمیز دیده می شود .


در این بیانیه آمده است: «ما کاریکاتوریست‌ها همواره تلاش کرده‌ایم با آثارمان، مردم افسرده از انبوه فشار و رنج را بخندانیم؛ اما چگونه می‌توان کشته شدن برادران و خواهران بی‌گناهمان را دید و باز هم خندید و خنداند؟»


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


به نام خدا


 وقايع پس از انتخابات رياست جمهوري ايران، چنان انعکاس بين المللي يافت که کم تر کسی از آن بي خبر است. همان طور که مي دانيد، مردم ايران با حضوري چشمگير و کم سابقه در انتخابات، خواهان بهبود وضعيت جامعه شدند  اما اتفاقات ناگوار پس از آن، همه را متاثر کرد. روند اتفاقات اخير به گونه اي است که هيچ انسان آزاده اي نمي تواند چشمان خود را بر آن ببندد و دم برنياورد. کاريکاتوريست ها که همواره در کنار مردم، سعي در به تصوير کشيدن رنج ها و انتقاد از کاستي ها و نکوهش خشونت  و ترويج روح عدالت طلبانه داشته و همواره نداي صلح طلبي سرداده اند در شرايط حاضر همچون گذشته خود را در کنار مردمي مي بينند که اين گونه مورد بي مهري واقع شده اند. ما کاريکاتوريستها همواره تلاش کرده ايم با آثارمان، مردم افسرده از انبوه فشار و رنج را بخندانيم؛ اما چگونه مي توان کشته شدن برادران و خواهران بي گناهمان را دید و باز هم خنديد و خنداند؟ در اين شرايط، نهمين دوسالانه بين المللي کاريکاتور تهران نيز از راه مي رسد. از آن جا که نشاط فرهنگي در جامعه پس از رخدادهاي اخير از ميان رفته است، ما لزوم برگزاري چنين دوسالانه اي را به مصلحت ندانسته، خنديدن و خنداندن در فضاي کنوني را به دور از احساس مسووليت مي دانيم. بنا بر این، ما کاریکاتوریست هاي امضا کننده بيانيه، در این دوره از جشنواره بزرگ و پرافتخار بين المللي - که پيش از اين برآمده از همبستگي و همفکري کارتونيست هاي حرفه اي ايراني بوده و با تلاش اکثريت امضاکنندگان زير برگزار شده است - شرکت نکرده و از همکاری در برگزاری آن خودداری خواهیم کرد.


امضا کنندگان بیانیه:


1- آروین2- ناهیده آسیابی3- مهدی آقاجانی4- مجتبی ادیبی5- مجید ادیبی6- علی اسدی7- لیلا افسری8- رضا امیر ریاحی9- سپیده انجم روز10- رویا انوشه11- مهران ایرانلو12- محسن ایزدی13- صادق باقری14- حامد بذرافکن15- رحیم بقال اصغری16- سعید بهداد17- حمید بهرامی18- وجیهه پری زنگنه19- پیام پورفلاح20- نعیم تدین21- یحیی تدین22- عبدالعباد تقوی23- مهدی تمیزی24- عبدالهادی ثنایی25- سعید جانقربان26- شهاب جعفرنژاد27- جواد جعفریان28- محمود جوادی29- بزرگمهر حسین پور30- هادی حیدری31- ساسان خادم32- نازنین خامی33- محمد خدادادی34- حسین خسروجردی35- مرتضی خسروی36- حمید خلقی37- بهنام خمیسی38- محمدعلی خوشکام39- حمیده خیابانی40- حسام دادخواه41- رحمان دادگستر42- بهتاش داورپناه43- سعید داوری44- حمیدرضا داودی45- علی درخشی46- پریا دهقانی47- خشایار رادافشار48- فرشید رجبعلی49- جمال رحمتی50- مریم رحیمی51- هادی رحیمی52- سعید رزاقی53- اردشیر رستمی54- داریوش رمضانی55- کیانوش رمضانی56- شیوا زمانفر57- کیارش زندی58- کیوان زرگری59- افشین سبوکی60- پویا سیدکاظمی61- فاطمه شکول62-مهدی صادقی63- حمید صادقیان64- حسین صافی65- مجید صالحی66- محسن ظریفیان67- احمد عبداللهی نیا68- احمد عربانی69- مهدی علی بیگی70- فائز علیدوستی71- جواد علیزاده72- امین علی نیا شالی73- نوشین عمراهی74- آرش فرخی75- حسام فطرتی76- محمد فیض آبادی77- شیرین قلی پور78- مجید کاظمی79- مهدی کریم زاده80- احسان گنجی81- قاسم لطفی82- فیروزه مظفری83- بهار موحد بشیری84- امین مویدی85- شهناز مهی86- علی میرایی87- آیت نادری88- مهنام نجفی89- علیرضا نصرتی90- مریم نورمحمدزاده91- سعید نوروزی92- مانا نیستانی93- وحید نیک گو94- پانته آ واعظ نیا95- هومن هادیزاده96- علی هنرور97- محمد سجاد طاهری98- محمود محمد تبریزی99- سعید نعمتی100- سلمان رئیس عبداللهی101- پیمان رضایی102- بیژن اسدی پور


گزارش روزنامه های اعتماد ملی و اعتماد از این بیانیه را بخوانید :


روزنامه اعتماد : انصراف بيش از 100 کارتونيست از حضور در دوسالانه کاريکاتور


روزنامه اعتماد ملی : تحريم دوسالانه كاريكاتور

هیچ نظری موجود نیست: