۱۳۸۷ آذر ۱۲, سه‌شنبه

چه کسی به چفيه توهین کرد !

ایثار در چفیه خلاصه نمی شود


چه کسی به چفيه توهین کرد !


 


نه می خوام از کی دفاع کنم ، نه قصد بد گویی از کسی را دارم . ولی این که عادت کنیم به زمین و زمان گیر بدیم و از هر چیزی پیراهن عثمان بسازیم اصلاً عادت جالبی نیست . حالا عرض می کنم . . .


چند هفته پیش نحوه لباس پوشیدن چند پسر جوان در میدان ولیعصر نظرم را جلب کرد . لباس هایشان ، لباس های معمولی بود – پیراهن و تی شرت و شلوار جین – اما آنچه باعث تعجب من شد ، چفیه هایی بود که آنها به گردن داشتند. دو نفرشان چفیه سیاه و دو نفر دیگر چفیه سفید . چفیه هایی که مثل شال گردن و نه خیلی سفت و محکم دور گردنشان پیچیده شده بود . راشتس اول تعجب کردم که چرا چفیه ؟ اما بعد لبخند زدم و ته دلم خوشم آمد که خب چرا که نه !


به نظرم اشکالی نداشت چفیه ای که سال های سال بر گردن رزمنده های ایرانی در جبهه های جنگ بود ، حالا گردن جوان هایی باشد که تمامشان مطمئناً آزادی کشورشان را به آن رزمنده ها مدیون هستند و ته دلشان به یاد آنها . آن روز گذشت و در روزهای بعد هم با مواردی مشابه روبرو شدم . البته چفیه بر گردن پسر ها می دیدم تا دختر ها .


اما چند روز پیش خبری را روی بعضی سایت ها دیدم که آنچنان ب نظرم جالب نبود. خبری با این تیتر (( چفیه بر گردن رپر ها !)) . نگارنده خبر این چننی نوشته بود :


 


بازی با نماد های ایثار ؛ چفیه برگردن رپ‌های تهرانی!


به گزارش "جهان" بین جوانان تهرانی به تازگی مد جدیدی با انداختن چفیه برگردن، رواج پیدا کرده است.بنا بر این گزارش این جوانان درحالی که تی­شرتهایی با آرم گروه­های مختلف غربی به تن دارند، با انداختن چفیه بر گردن در خیابانها حرکت می‌کنند.همچنین تعدادی از خوانندگان گروه­های رپ ایرانی در کلیپ­ها و کنسرت­هایشان از چفیه استفاده می­کنند. در این کنسرت­ها و کلیپ­ها معمولاً پسرها از چفیه سفید و دخترها از چفیه مشکی استفاده می­کنند.گفتنی است به تازگی یک شرکت تولید لباس چرم نیز در آگهی‌های خود از یک جوان فشن با چفیه دور گردن استفاده کرده است.این تبلیغ در آخرین شماره یک مجله تازه تاسیس مربوط به ستاره‌های سینما چاپ شده است.


 


خودتان درباره این خبر اظهار نظر کنید ! آنچنان درباره رواج انداختن چفیه بر گردن جوانان صحبت کرده است و چنان با کنار هم گذاشتن لغاتی مانند مد، گروه های غربی  و خوانندگان رپ استفاده کرده است ، گویی قرار است جوانان با همین چفیه ها برای نظام و دولت اسلامی مشکلی به وجود بیاورند.


اما آیا به راستی چنین است ؟ آیا به راستی استفاده جوانان از چفیه در لباس پوشیدنشان بازی با نماد ایثار است ؟ و آیا به راستی ایثار نمادی دارد که بتوان چفیه را نماد ایثار دانست ؟ مگر جوانانی که هشت سال در جبهه ها جلوی توپ و گلوله ایستادند غیر از جوانان همین مرز و بوم بودند ؟


به نظرم باید خوشحال هم باشیم که در این هجوم شبکه های رنگارنگ ماهواره ای و عوض شدن روز به روز مد در عرب که تاثیر مستقیمی بر جوانان داخل کشور دارد ، جوان ایرانی چفیه را از میان هزاران مارک و مد انتخابا کرده است . امیدوارم برخی دوستان ما دیگر سطحی نگری را کنار بگذارند . برادر ایثار در یک تکه پارچه به نام چفیه خلاصه نمی شود .

۱۰ نظر:

خبرنگار غرغرو گفت...

آقایون تنگ نظرند.هیچ کاری هم نمیشه کرد.
مثلا در قضیه محسن نامجو اون بدبخت آیات قرآنو قاطی شعراش کرد و خود من آیاتی که خوندش رو دنبال معنیشون رفتم . اما شاید 10-12 ساله نه پای منبری نشستم نه به تلویزیون نگاه کردم.
خدا همه را هدایت کند.کژ اندیشان را بیشتر.

نیمکت گفت...

سلام...
آخه چایی داغش می چسبه...
جالب بود.

مسخ ناپذیر گفت...

سلام دوست من... چفیه یک ظاهری داره و یک باطنی یک فیزیک داره و یک منطق
ظاهرش یک تیکه پارچست اما معنای اون رو تاریخ مشخص کرده: حیا عفاف غیرت مردانگی و ... چوان فشن خانوم باز ما که دستش تو دست یه خانوم مانکنیسم چه لزومی داره از این نماد استفاده کنه؟
مخلوط شدن خوب و بد غمگین ترین تراژدی عالمه. امام حسین می دونی چرا کشته شد چون یکی مثل یزید چفیه انداخته بود و ظاهرش رو اسلامی کرده بود. یزید امیرالمومنین زمان خودش بود و امام حسین خارجی(کسی که از دین اسلام خروج کرده) خوانده شد. فلذا اگر کسی با ارزشها موافقه که خیلی خوبه استفاده کنه از این نمادها. ولی اگه پیرو فرهنگ غرب و مادی گرایی و هرزه گردیو و فاحشه پروری است لطفا از همان شمایل غرب زده استفاده کند و باعث لرزش شهدا در غرب نشود.
عاقل و متفکر باشید
یا علی

نیمکت گفت...

سلام..
ممنونم از لطفتون... و ممنونم از لینک...
راستی
کاراتونو بذارید ببینیم...
کنجکاو شدم.
موفق باشید.

هادی گفت...

خوندم
ولی فقط مزه مزه کردم نیاز به فکر دارد
موفق باشی

mohammad گفت...

ba arze salam khedmate shoma. agha jan kojaye kari shoma . emsal in chafie mode to zemeston . ma kharej az iran zendeghi mikonim va darim mibinim ke ham dokhtar ham pesar daran chafiye mindazan ghardaneshon . na shie hastan na tarafe shakhse khasi na midonan jebhe chi bode araban vali mode emsal ine .

مسعود گفت...

برو بابا بیکار

مژده گفت...

متاسفانه تفکر شما خیلی سطحیه.براتون متاسفم

سید فرید صعودی گفت...

خواهران وبرادران عزیز
چاپ تصویر من با چفیه پشت جلد مجله ای سبب سوء تفاهم برای بعضی از عزیزان مومن و متعهد گردید که اسباب راحتی من و موسسه تبلیغاتی (نوین چرم مشهد ) گردید. اکنون با معذرت خواهی و توضیح آن نیت واقعی مان که صرفاً نشان دادن اعتقادمان به راه وآرمان نسل اول انقلاب و همه مردم آزاده ومسلمان جهان بود، که متاسفانه در بعضی سبب سوء برداشت و با کمال تاسف افرادی را وادار به توهین و افترا به نسل امروز ایران عزیز کرد .بهرحال یاد آوری می کنم که ما همه بدنه یک تن واحد وآن هم ایرانی مسلمان هستیم چه در پیراهن یقه پهن و شلوار پاچه گشاد اول انقلاب چه در لباس خاکی و چفیه زمان جنگ وچه کاپشن چرم و شلوار کتان امروز و همه ما یک هدف وآرزو داشته وداریم ، پیروزی واقعی انقلاب اسلامی وسربلندی میهن عزیزمان ایران .
خاک پای همه شما سید فرید صعودی

فرید صعودی گفت...

خواهران وبرادران عزیز
چاپ تصویر من با چفیه پشت جلد مجله ای سبب سوء تفاهم برای بعضی از عزیزان مومن و متعهد گردید که اسباب ناراحتی من و موسسه تبلیغاتی (نوین چرم مشهد ) گردید. اکنون با معذرت خواهی و توضیح آن نیت واقعی مان که صرفاً نشان دادن اعتقادمان به راه وآرمان نسل اول انقلاب و همه مردم آزاده ومسلمان جهان بود، که متاسفانه در بعضی سبب سوء برداشت و با کمال تاسف افرادی را وادار به توهین و افترا به نسل امروز ایران عزیز کرد .بهرحال یاد آوری می کنم که ما همه بدنه یک تن واحد وآن هم ایرانی مسلمان هستیم چه در پیراهن یقه پهن و شلوار پاچه گشاد اول انقلاب چه در لباس خاکی و چفیه زمان جنگ وچه کاپشن چرم و شلوار کتان امروز و همه ما یک هدف وآرزو داشته وداریم ، پیروزی واقعی انقلاب اسلامی وسربلندی میهن عزیزمان ایران .
خاک پای همه شما سید فرید صعودی