۱۳۸۸ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

رسانه «ملی» و مناظره

 


 مناظره های فرمایشی و رسانه «ملی»


بدون شک اجرای مناظره برای اولین بار برای رسانه به «اصطلاح ملی» ایران که در ساده ترین برنامه سازی ها ضعف های باور نکردنی دارد، تجربه سخت و در عین حال سنگینی بود . صدا و سیما که انتظار می رفت بعد از تغییر رییس آن به لحاظ برنامه سازی و محتوایی تغییر کند ، در سال های ریاست ضرغامی بهترین ساعات تلویزیون را به برنامه سازان 90 شبی سپرد تا با سرگرم کردن مردم با استفاده از سریال های به گفته خودشان طنز و سریال های خانوادگی که از داستان خالی و تنها بر احساسات مردم تاثیر گذار بود ، ضعف های مشهود خود را بپوشاند ،‌که البته در این راه تا حدودی نیز موفق بود .


اما اجرای مناظره در تبلیغات انتخابات پس از گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیمی بود که بسیاری از کارشناسان را به فکر فروبرد که آیا این سازمان توانایی برگزاری چنین پروژه ای را دار یا نه . سوال دوم هم این بود که چرا سازمان صدا و سیما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم تصمیم به اجرای چنین پروژه ای گرفت و قرار بود مردم ایران چه سخنانی را در این مناظره ها بشنوند.



مجری یا تایمر !


به هر حال مناظره ها انجام شد . اجرای این مناظره نیز توسط رییس سازمان صدا و سیما به رضا پورحسین ،‌رییس شبکه 4 واگذار شد. همین موضوع اولین و به عقیده بسیاری مهمترین ضعف مناظره ها بود. مجری نتوانست آن طور که باید و شاید به مناظره ها حرارت ببخشد و تنها به طرح چند پرسش برای ادامه صحبت های نامزد ها بسنده کرد ،‌البته نباید از این موضوع نیز چشم بست که توانست به خوبی وظیفه تایمر و زمان سنج رادر مناظره ایفا کند!!! و  ضرغامی بدون شک با استفاده از مدیر شبکه چهار به عنوان یک شبکه علمی ،‌در راه خراب کردن پورحسین قدم برداشت.



فیلم برداری فرمایشی


نکته بعدی هم درباره نحوه فیلم برداری در مناظره ها بود . فیلم برداری از برخی نامزدهای مخالف دولت به گونه ای بود که از تاثیر گذاری صحبت های می کاست . کارگردان در صحبت های میرحسین موسوی و کروبی در مناظره های مختلف با قطع کردن تصاویر و تغییر مکرر دوربین به آشکارا سعی کرد تا مقدار تاثیرگذاری صحبت های این افراد را کم کند. اما در مقابل در هنگام صحبت های احمدی نژاد کارگردان کمتر تصاویر را قطع می کرد و بیشتر از زوم این (zoon in )‌ های متوالی استفاده می کرد که باعث می شد تا توجه بیننده را به خود جلب کند.


دست کاری صدا


در کنار این فیلم برداری خبرهایی هم از دست کاری صدای نامزد ها در برخی سایت ها منتشر شد که به نظر درست می آید. بر اساس برخی گزارش ها مسئولان فنی در مناظره های هر یک ار نامزد ها با احمدی نژاد ، صدای نامزد مقابل رییس جمهور را زیر تر می کردند که این کار صدای گوینده را لرزان جلوه می دهد. همین موضوع هم دلیلی شده بود تا برخی از کسانی که سخنرانی های زنده موسوی را نشنیده بودند ،‌ گمان کنند میر حسین صدایش می لرزید که به واقع این طور نبود. اما در مقابل مسئولان صدا در مناظره ها ،‌صدای احمدی نژاد را با «اکو» پخش می کردند که باعت شده بود تا صدای احمدی نژاد بیش از همیشه بلند تر باشد . البته برخی خبر از این می دهند که این ترفند در سخنرانی های احمدی نژاد در سفرهای استانی نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.


اما تیر خلاص رسانه به اصطلاح «ملی» در سخنی بود که مجری مناظره در مناظره میان کروبی و میرحسین مطرح کرد. بعد از انتقادها و سخنان میرحسین موسوی درباره ضعف های دولت نهم پورحسین ، رییس شبکه چهارم سیما که نقش مجری برنامه را داشت ،جمله ای با این مضمون ‌به میرحسین موسوی گفت که «برابر زمانی که شما درباره نامزد غایب صحبت کردید ، برای ایشان وقت برای پاسخگویی در نظر خواهد گرفته شد و اجازه صحبت و دفاع برای ایشان محفوظ است»!


این گفته مجری مناظره نتیجه آخرین تلاش های احمدی نژاد و طرفدارانش در صدا و سیما و نتیجه رایزنی های آنها با «برخی مقامات» بود که به بار نشست و سازمان صدا و سیما تصمیم گرفت در روز چهار شنبه وقتی را برای محمود احمدی نژاد به منظور آنچه آنها پاسخگویی به «اتهاماتی که نامزد های دیگر به او نسبت داده اند» می دانند  ، در نظر بگیرد.


البته یادمان هست که جناب آقای رییس جمهور سخنانشان در مناظره با آقای کروبی را چگونه آغاز کردند و چه کسی را مورد خطاب قرار دادند و چند دقیقه به این موضوع پرداختند. مناظره ای که مجری طی آن هیچ تذکری به رییس دولت نهم نداد تا ایشان حرف هایشان را تمام و کمال بزنند. اما همان مجری در مناظره موسوی و کروبی بارها به نخست وزیر دوران امام خمینی تذکر داد که «صحبت های وی فرصتی را برای احمدی نژاد ایجاد خواهد کرد تا پاسخ بگوید »!!!


حالا همین رسانه «ملی»! قرار است 45 دقیقه وقت را به محمود احمدی نژاد هدیه دهد برای دفاع از خود! آن هم دقیقاً در روز پایانی تبلغات و در روزی که هیچ یک از نامزدهای دیگر برنامه ای در تلویزیون ندارند. عمو عزت ضرغامی با این کار نشان خواهد داد که بطور قطع سرمشق های خود را در چهار سال اخیر درباره انعکاس اخبار رییس جمهور فراموش نکرده است ، حتی هم اکنون که محمود احمدی نژاد ، یکی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است .  اما آیا برای موسوی هم زمان هست !


 


 

هیچ نظری موجود نیست: