۱۳۸۷ بهمن ۹, چهارشنبه

 


فیلتر و کاریکاتور!


 


گویا دوستان ما در ایران بهتر از خود ما می دانند و تشخیص می دهند چه چیزی برای ما خوب است و چه چیزی بد ، چه باید بخوانیم و چه نباید و چه باید ببینیمو چه نباید ! به همین دلیل محکم نیز اخیراً و در حرکتی مغایر با دستور اخیر رییس قوه قضاییه تعداد بسیاری از سایت های موسوم به خبری – تحلیلی گرفتار فیلتر شدند تا بعد از بسته شدن روزنامه تهران امروز و کارگزاران ، این بار سایت های خبری زیر تیغ فیلتر قرار بگیرند .


از جمله سایت هایی که در روزهای گذشته فیلتر شده اند می توان به سایت‌های «فردا»، «هفتان»، «پارسینه»، «صدای آلمان» (بخش فارسی دویچه وله) و «العربیه» (بخش فارسی العربیه) اشاره کرد که که به تصمیم کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ و توسط وزارت ارتباطات فیلتر شدند.


اما چند نکته جالب در موج جدید فیلترینگ سایت ها توسط مخابرات به چشم می خورد که از جمله آن می توان یه فیلترینگ سایت فردا و پارسینه اشاره کرد که از آنها به عنوان سایت های حامی قالیباف – شهردار تهران – یاد می شود . البته این موضوع درباره سایت فردا قطعی ، آنچنان که این سایت به مدیر مسئولی محمد (سردار) طلایی ، عضو فعلی شورای شهر اداره می شد و در پوشش دادن خبرهای مربوط به شهردار تهران و مخصوصاً خبر های انتخاباتی پیرامون وی فعالیت گسترده ای داشت و به همین دلیل نیز نسبت به دیگر سایت های خبری – تحلیلی بیشتر رنگ و بوی حرفه ای داشت . لازم به ذکر است سردبیر و نویسندگان همین سایت بودند که با به دست گرفتن ویژه نامه روزنامه تهران امروز بهانه لازم را برای تعطیلی آن روزنامه فراهم کردند ، اگر چه این اتهامات رد شد و آنچنانکه خبر می رسد روزنامه تهران امروز از ایام دهه فجر کار خود را آغاز می کند .


نکته دیگر نیز مربوط به فیلتر شدن سایت هفتان است که تعجب بسیاری از خوانندگان این سایت را فراهم آورده و به علامت سوالی بزرگ برای کاربران تبدیل شده ، آن هم به این دلیل که این سایت در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کند و آنچنان کاری با سیاست و سیاسیون ندارد . البته چون من خواننده این سایت نبودم ، نمی توانم درباره دلیل فیلترینگ این سایت اظهار نظر کنم و تنها به تعجب بسنده می کنم .


اما فیلترینگ یک سایت بیش از دیگر سایت هایی که گفتم ناراحتم کرد ، آن هم فیلتر شدن سایت هفت وحید نیگ کو ، کاریکاتوریست و انیماتوری بود که یکی از کمیک هایش را در پست قبلی درباره برنامه نود گذاشته بودم . هرچه فکر کردم نتوانستم دلیل فیلترینگ وبلاگ هفت را پیدا کنم و تنها ناراحتم از این که خیلی ها مجبورند برای دیدن کاریکاتور های یک کاریکاتوریست از فیلتر شکن استفاده کنند. به هر حال امیدوارم وحید عزیز هر چه سریع تر یک فکری به حال وبلاگش بکند و شاید هم یک سایت برای خودش دست و پا کند تا باز هم بتوانیم با چند قدم میان کارهایش بخندیم و بیاندیشیم .


این هم توضیحی درباره وحید نیک گو که پیشتر نوشته بودم و کامنت وحید برای کافه وطن :


آنهایی که مثل من از شماره های تک رقمی ماهنامه طنز و کاریکاتور به مدیر مسئولی استاد جواد علیزاده با این مجله همراه بوده اند حتماً و بدون شک وحید نیک گو را می شناسند . وحید نیک گو را می توان یکی از اولین ها و حرفه ای های کمیک ایران دانست که با صفحه ای به نام مشاور در ماهنامه طنز و کاریکاتور طرفدار های پر و پا قرصی برای خودش و صفحه اش دست و پا کرده بود . اگر چه غبیت نیک گو در طنز و کاریکاتور حرف و حدیث های زیادی را درباره اختلاف های او و علیزاده ( که واقعاً بعید می دانم ) به دنبال داشت ، اما این مهم است که وی در حال حاضر دوباره به کشیدن کاریکاتور مشغول است و گویا در کشور امارات ( دوبی ) زندگی می کند. کاریکاتور ها و کمیک های وحید را می توانید در وبلاگ او یعنی هفت ببیند . ( که معمولاً به روز هستن، مثل این یکی


 


کامنت وحید نیگ گو :


mamnonam az nazar lotfi ke dashti......bedon shak tarifetan bishtar az had va andazehaye man bod.....dar mored gheybatam az tanz va karikatoor ekhtelaf ba aghaye alizadeh nabod bekhater animation bod ke bishtar mored alagham bod ....

۱ نظر:

سمیه گفت...

سلام. به میل ات یه سر بزن. تماس بگیر منتظرم .مرسی.