۱۳۸۷ دی ۲۸, شنبه

زد بازی درباره غزه خواند

 


 شهر تاریک 


 اعتراض رپ فارسی به فاجعه غزه


 


 


با این که خیلی از به اصطلاح کارشناسان موسیقی معتقدند موزیک رپ فارسی در ایران تنها در به کار بردن ناسزا و فحش خلاصه می شود و از ارزش موسیقیایی پایینی ( بعضا اصلا! ارزش ندارد ) برخوردار است ، اما اتفاق هایی که در چند ساله اخیر در موسیقی رپ فارسی افتاده است ، نشان می دهد این سبک از موسیقی در ایران به سمت هدف اصلی موسیقی رپ ، یعنی موزیک اعتراض در حال تکامل است .


اگرچه رپ فارسی با ورود افراد غیر متخصص و ناوارد در موسیقی به صحنه ای برای عرض اندام یا به قول معروف کل کل تبدیل شده است ، اما هر از چند گاهی هستند افراد یا گروه هایی که با استفاده از شعرهای پخته و موسیقی مناسب آثاری قابل قبول در عرصه موسیقی رپ اعتراضی ارائه کنند .


فکر می کنم شما هم با من موافقید که برخی ( تاکید می کنم ، برخی ) آثار خوانندگانی چون سروش لشکری (هیچکس) ، یاسر خاسب (یاس) درباره معضلات اجتماعی و حس وطن دوستی آثاری قابل انتشار و تاثیر گذار هستند .


این درحالی است  این نوع موسیقی با تمام نقاط روشنش هنوز در ایران به عنوان سبکی ممنوعه تلقی می شود که وزارت ارشاد مجوز به انتشار آن نمی دهد . البته به تازگی خبرهایی درباره تلاش یاسر خاسب (یاس) برای اخذ مجوز از وزارت ارشاد برای آلبوم جدیدش به گوش میرسد .


به هر حال گویا موج اعتراض به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) به مردم بی دفاع نواز غزه این بار به ایران و رپ فارسی رسیده است آنچنانکه زد بازی – یکی از گروه های پرطرفدار در بین طرفداران رپ فارسی – با وجود این که اعلام کرده بودند تا مدت ها کار جدیدی را ارائه نخواهند کرد ، برای اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی و هم دردی با مردم بی دفاع غزه قطعه ای با نام شهر تاریک را منتشر کرده اند که درباره شهر غزه و حملات اسراییلی ها به ابن شهر است .


این موضوع گذشته از حرفه ای بودن قطعه و گروه منتشر کننده آن – که با وجود محبوبیت ، سابقه جالبی در استفاده از اشعار مناسب نداشته – در درجه اول یک اعتراض تاثییر گذار به فجایع غزه است و در درجه بعدی حرکت رپ فارسی به سمت هدف اصلی آن یعنی اعتراض . البته مخالفین همیشه هستند .



قطعه شهر تاریک (غزه) را دانلود کنید


قطعه شهر تاریک (غزه) را دانلود کنید

۲ نظر:

بیژن گفت...

درودبرگرامی همدل.
تارنگاری دارم که درآن درباره گذشتار ایران مینویسم.
اگر دوست داری چیزی درباره گذشتارایران بخوانی به تارنگارم سری بزن.
شادوپیروزباشی.
بدرود.

رهگذر گفت...

عواطف انسانی دیگه خواننده رپ و سنتی و کلاسیک نمی شناسه ! البته خبر جالبی بود