۱۳۸۸ فروردین ۱۶, یکشنبه

چرا تفسیر می کنیم ؟

 


شنیدن در چارچوب های خاص! 



   نمی دانم چرا چنین حسی  داشتم و چنین حسی پیدا کرده بودم ، اما مطمئن بودم خیلی ها منتظر بودند ، ببینند و بشنوند که رهبر انقلاب چه نامی برای سال جاری – سال 1388- انتخاب می کنند و در پیامشان برای آغاز سال جدید چه مواردی را ذکر می کنند و همچنین در سخنرانی شان در حرم امام رضا (ع) چه نکاتی را بیان می کنند .


اگرچه سخنان بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران در آغاز هر سال مهمترین مسائل سال گذشته و آینده را در خود جای می دهد و بسیاری از مسیر های اصلی که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد را برای مردم و مسئولان روشن می کند ، اما در سال های اخیر متاسفانه به صورت محسوسی از این سخنان برداشت های حزبی ، طرفدارانه و با منظور شده و سعی بر آن است  از این سخنان که معمولاً به طور کلی مشخص کننده راه هستند ، استفاده های فردی و گروهی شود. البته لازم نیست به کسی بر بخورد ، چون این چنین برداشت ها هر چه قدر از سوی اصولگرایان به نفع خود بوده ، در سال های گذشته و نه چندان دور هم از سوی اصلاح طلبان – چپی های قدیم – این چنین برداشت شده است .


خیلی شده اند آنهایی که تا کوتاه ترین جمله ای از رهبر انقلاب می شنوند و می خوانند به سرعت در پی به دست آوردن معنی های دور و نزدیک آن هستند و سعی دارند بفهمند ایشان منظورشان از بیان فلان جمله چه بوده و چه خواهد بود .


هم افراد اصلاح طلبانی که در روزها و ماه های گذشته بیشتر این سخنرانی ها را در چار چوب پشتیبانی آقا از دولت نهم تعریف می کردند و آن ها را عاملی می دانستند برای ادامه فعالیت های - به گمان آنها – غیر کارشناسی دولت و هم اصولگرایانی که از کوچکترین اشاره های رهبری بهره می جستند برای تاختن به جبهه مقابل که چنین و چنان.


این موضوع تا آنجا ادامه داشت که حضرت آیت ا... خامنه ای در اولین روز سال جدید در اجتماع عظیم زائران حرم رضوی فرمودند : گاهی که از دولت دفاع و حمایت می کنم برخی معنایی ناصحیح برای این مسئله جعل می کنند در حالیکه من براساس وظیفه همیشه از دولتهاوخدمتگزاران کشور حمایت کرده ام ، اما این سخنان و رفتار بنده ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نیست .


بیان اظهاراتی این چنینی نشان دهنده این موضوع مهم است که ایشان نیز از برداشت هایی که از سخنانشان می شود راضی نیستند ، حال آنکه برخی حتی از نام سال جدید – اصلاح الگوی مصرف – نیز به نفع خود و همقطارانشان استفاده می کنند و آن را اخطاری می دانند برای عده ای که : بله حواستان باشد چه می گویید و چه کار می کنید .


به هر حال بهتر است کمتر آنچه می شنویم را در چار چوب های خوشایندمان تفسیر کنیم و بجای آن سعی کنیم به نفس شنیده هایمان آن طور که باید و شاید عمل کنیم .

۱ نظر:

زهرا باقری شاد گفت...

سلام بهنام جان! من تهران امروز نرفتم ها! شما کجایی الان؟