۱۳۸۷ بهمن ۱۳, یکشنبه

 


نوستالوژی از سرزمین های شمالی


 


قدیم و قدیمی ها از قدیم الیام الگو بوده اند و به یاد ماندنی . همیشه می گفتیم و می گوییم به قول قدیمی ها و برای اثبات حرفمان و تصمیم هایمان از همان قدیم سند و مدرک می آوریم که معمولاً هم جواب می دهد. حالا منظور از این قدیم صد سال پیش یا مثلاً چهارصد سال پیش و بیشتر نیست . گاهی دیروز ، یک ماه پیش و 10 سال پیش هم می تواند حکم قدیم را داشته باشد . این قدیم و یاد کردن از آن همیشه با نوستالوژی همراه است که اگر چه همیشه خوشایند نیست ، اما خاطراتی را یاد آوری می کند که فکر کردن به آنها مثل مزه کردن یک گوجه سبز ترش است، وقتی چشمانمان را محکم می بندیم و می خندیم از مزه ترش گوجه سبز و نمکی که بر آن پاشیده ایم .


چند روز است که فکر کنم همین حس برای خیلی از ما تکرار شده است . اگر چه تا چند سال پیش از پخش سریال های تکراری در شبکه های تلویزیونی می نالیدیم و همیشه شکایت داشتیم از این روند صدا و سیما که آن موقع برای لاریجانی بود ، اما این روزها تکرار سریال ها و فیلم های تلویزیونی برایمان آنچنان خوشایند است که بسیاری از رسانه های مکتوب به چنین خبر هایی می پردازند و تکرار فلان سریال یا فیلم را به خوانندگان خود اطلاع می دهند و بعضاً تاکید دارند که این سریال ها دیده شود . اتفاقی که در پخش سریال هایی چون پوآرو، شرلوک هولمز و دکتر کوئین در ماه های گذشته افتاد . اما در روزهای اخیر دو شبکه از شبکه های تلویزیون ضرغامی ( به سبک لاریجانی) اقدام به پخش روزانه چند سریال کرده اند که شاخص ترین آنها پخش سریال قصه های جزیره از شبکه اول و از سرزمین های شمالی از شبکه چهار است .



درباره سریال قصه های جزیره اگر چه سال های زیادی از پخش سری نخست آن نمی گذرد ، اما باز هم توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند .


اما این موضع در باره سریال از سرزمین شمالی متفاوت تر است ، آن چنان که این سریال بسیار قدیمی تر از قصه های جزیره است و شاید تعداد زیادی از نسل سومی ها این سریال را به خاطر نداشته باشند ، اما آنها که این سریال را دیده اند مطمئناً خاطرات خاک گرفته زیادی را با این سریال ورق می زنند .


از سرزمین های شمالی سریالی ژاپنی بود با محتوای خانوادگی . داستان پدری که به دلیل مشکلات خانوادگی از همسرش جدا شده بود و همراه دو فرزندش در یک روستا زندگی می کرد .


البته دیدن این سریال در آن سال ها آنچنان کار ساده ای نبود و باید شانس داشتید تا موقع دیدن این سریال برق منطقه تان نمی رفت و یا هزار و یک مشکل دیگر پیدا نمی شد ، تازه آن هم بعد از کلی ور رفتن با آنتن تلویزیونی که هر جایی آنتنش کار نمی کرد .


اما بهترین و خاطره انگیز ترین نکته این سریال آهنگی بود که در ابتدا و انتهای سریال پخش می شد و بیشتر مردم طرفدار پر و پا قرص این موزیک بسیار زیبا و دلنشین بودند و سعی می کردند در رخت خواب و تخت خواب های خود بیننده این سریال باشند و با آهنگ آن خوابشان ببرد .


حالا شما هم می توانید اگر وقت داشتید و البته حوصله هر روز طرف های ساعت 11 قبل از ظهر شبکه جهار را نگاه کنید و خاطرات تان را زیر و رو .  


این هم قطعه معروف از سرزمین های شمالی برای دانلود

۴ نظر:

نرگس گفت...

واقعا سپاسگزار . من خیلی دنبال این اهنگ خاطره انگیز بودم.

شانای گفت...

از سرزمین شمالی رو 2 سال پیش شبکه یک ساعت 11 صبح پخش کرده بود.

سمیه نصرتی گفت...

یه عزیزی این اهنگ رو با دهنش می زنه

کلاش گفت...

آخی ! یعنی شما مموش عزیز با این آهنگ لالا می کردی؟؟ همین دیگه ..اگه با مارش نطامی می خوابیدی (مثل ما!) اونوقت اینقدر نازک و نارنجی نمی شدی و هی این حرف مفت رو تکرار نمی کردی که ویژه نامه تهران امروز فلان است و ...!